Jest szansa, że dzięki Politechnice Świętokrzyskiej w Polsce będą produkowane elektryczne wózki widłowe. Kielecka uczelnia chce wykorzystać swoje wieloletnie doświadczenie w projektowaniu pojazdów z napędem elektrycznym.
Profesor Sławomir Karyś z Wydziału Elektrotechniki, Automatyki i Informatyki Politechniki Świętokrzyskiej informuje, że jest producent gotowy rozpocząć produkcję wózków widłowych z napędem elektrycznym. Żeby było to możliwe potrzebne jest zdobycie dofinansowania.
– Zgłosiliśmy projekt do finansowania z funduszy europejskich. Uczelnia zrobiła to z firmą, która obecnie sprzedaje wózki, ale chciałaby je też produkować. To jedna z większych firm w Polsce – informuje prof. Sławomir Karyś.
Kieleccy naukowcy chcą, by napędzane elektrycznie wózki widłowe posiadały system umożliwiający omijanie przeszkód, co ma zwiększyć bezpieczeństwo pracujących z takim sprzętem ludzi. Kolejnym zagadnieniem są bardziej zaawansowane systemy napędowe.
Pojazdy napędzane elektrycznie to nie jest nowość dla inżynierów z Politechniki Świętokrzyskiej. W 1977 roku powstał pierwszy elektryczny samochód w Polsce, w Instytucie Elektrotechniki w Warszawie. Twórca napędzanego elektrycznie fiata 125p, prof. dr hab. inż. Eugeniusz Popławski w latach 90. XX wieku przeniósł się do Kielc. Jak informuje profesor Sławomir Karyś, na Politechnice Świętokrzyskiej pojazd przerobiono wykorzystując nowocześniejsze rozwiązania techniczne.
– Ten fiat 125p miał nowoczesne rozwiązania i dobre parametry: zasięg stu kilometrów, prędkość 80 kilometrów na godzinę. Budził sensację na ulicach, bo nie było go słychać – opowiada.
W Kielcach powstały zarówno samochody elektryczne jak i hybrydowe, między innymi przerobiono poloneza na samochód elektryczny i hybrydowy. Opracowano również jeden z pierwszych w Polsce tzw. elektrycznych pojazdów lekkich napędzany silnikiem BLDC.
Samochody skonstruowane na Politechnice Świętokrzyskiej mogły poruszać się po kieleckich drogach, ponieważ otrzymały status pojazdów specjalnych. Takie auta miały czerwone tablice rejestracyjne.