Będzie nowy asfalt, chodniki oraz oświetlenie. Jednak na modernizowanej al. Górników Staszicowskich nie powstanie ścieżka rowerowa. Okazuje się, że drogowcy oraz rowerzyści w tej kwestii są zgodni jak mało kiedy.
Przypomnijmy, że przebudowa alei jest realizowana dzięki dofinansowaniu otrzymanemu przez miasto z rządowego programu Polski Ład. Marcin Januchta, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg informuje, że projekt modernizacji drogi o długości około 1,5 km od początku nie zakładał wybudowania osobnej trasy rowerowej. Decyzja ma wynikać z charakteru tej ulicy, a konkretnie niskiego natężenia ruchu jakie na niej występuje. Sprawa miała być także konsultowana z miejskimi środowiskami rowerowymi.
– Na tej alei występuje małe natężenie ruchu pojazdów osobowych, komunikacji miejskiej, a tym bardziej samochodów ciężarowych. Dlatego też wszystkie osoby chcące poruszać się przez al. Górników Staszicowskich na rowerach będą mogły korzystać z tej drogi na zasadach ogólnych. Czy to sama ulicą, czy też ewentualnie chodnikiem – mówi.
Grzegorz Borek z Kieleckiej Masy Krytycznej przyznaje, że powstanie osobnej drogi dla cyklistów w tym miejscu jest niepotrzebne. Jak podkreśla, w trakcie konsultacji poprzedzających rozpoczęcie inwestycji wskazano, że al. Górników Staszicowskich jest częściej użytkowana przez rowerzystów niż kierowców.
– Z uwagi na fakt, że jest to główny wylot rowerowy w kierunku Nowin i Chęcin, ruch rowerowy w tym miejscu z każdym rokiem rośnie. Zgodnie z dobrymi praktykami budowy infrastruktury rowerowej na drogach lokalnych o uspokojonym ruchu nie powinno się tworzyć wydzielonej drogi dla cyklistów. Celem powinno być stworzenie takich warunków, aby wszyscy użytkownicy drogi mogli bezpiecznie z niej korzystać – podkreśla.
– Zakładamy, że ruch rowerowych może być na tej drodze tak duży, że w przyszłości trasa dla użytkowników jednośladów musiałaby być poszerzana. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę charakter zabudowy. Drogi rowerowe w takich miejscach zawsze są zagrożone nielegalnym parkowaniem. Często zdarza się, że kierowcy nawet na chwilę, ale jednak, blokują rowerzystom przejazd np. wjeżdżając na posesję – tłumaczy.
Grzegorz Borek zwraca natomiast uwagę, że spory problem stanowiło zaplanowanie przebiegu drogi rowerowej przez skrzyżowanie ul. Krakowskiej, Fabrycznej oraz al. Górników Staszicowskich. Zaznacza, że przejazd w tym miejscu nie byłby płynny. Dlatego wyznaczenie ruchu rowerowego biegnącego jezdnią jest o wiele łatwiejszym rozwiązaniem. Jednocześnie zauważa, że oznakowanie jakie powstało w rejonie nowego centrum handlowego na terenie dawnej Agromy uniemożliwia dojechanie do tego miejsca na rowerze.
– Na przedłużeniu ul. Fabrycznej, czyli w miejscu gdzie krzyżuje się z ul. Krakowską ustawiono znak „zakaz ruchu rowerów” i nie ma tu żadnej alternatywy. Interweniowałem w tej sprawie w urzędzie miasta, jednak nie otrzymałem odpowiedzi. Warto mieć na uwadze, że jest to nowe centrum handlowe, do którego dojazd na rowerze np. z Białogonu byłby jak najbardziej możliwy, a na razie tak nie jest – zauważa.
Grzegorz Borek wskazuje, że nadal jest jeszcze wiele do zrobienia w kwestii usprawnienia poruszania się rowerem po Kielcach. Mowa tu m.in. o wyznaczeniu tras rowerowych wzdłuż najważniejszych dróg na terenie miasta.
– Odpowiednia infrastruktura powinna być wszędzie tam, gdzie oczekują tego mieszkańcy miasta. Jednak nie zawsze musi ona przybierać postać wydzielonej drogi dla rowerów. Niekiedy wystarczy wyznaczenie kontraruchu lub kontrapasów dla cyklistów. W innych przypadkach np. stworzenie niewielkiego łącznika między drogami osiedlowymi, a publicznymi umożliwiającymi przejazd na skróty bez potrzeby przejeżdżania w pobliżu samochodów – wyjaśnia.
– Wskazane jest także ukończenie budowy skrzyżowań z przejazdami dla rowerzystów na przykład na przecięciu ul. Tarnowskiej i Źródłowej, a także rozstrzygnięcie jak będą wyglądały i czy w ogóle będą istnieć trasy rowerowe w rejonie drogi S74, która ma być rozbudowana – dodaje.
Przypomnijmy, że modernizacja al. Górników Staszicowskich przewiduje wymianę nawierzchni asfaltowej, budowę obustronnych chodników wraz z oświetleniem, a także przebudowę dwóch skrzyżowań. Roboty budowlane mają potrwać do października 2026 roku.