Nowy naziemny parking w miejscu dawnej galerii, przestrzeń handlowo-usługowa oraz tunel dla autobusów pod torowiskiem. To tylko część pomysłów jakie przedstawiono w ramach odbywających się pod koniec ubiegłego roku warsztatów urbanistycznych. Docelowo zebrane propozycje mają posłużyć do opracowania koncepcji zagospodarowania terenu w rejonie dworca kolejowego w Kielcach.
Łukasz Syska, zastępca prezydenta Kielc przypomina, że celem prac nad koncepcją tzw. Nowego Miasta jest „scalenie” obszaru rozdzielonego linią kolejową. Prace planistyczne mają objąć teren w rejonie ul. Mielczarskiego, Żelaznej oraz osiedla Czarnów tuż za torami. Pewne jest, że zapowiadana od prawie dekady budowa parkingu nad torami nie dojdzie do skutku.
– W najbliższych latach PKP PLK planuje modernizację linii kolejowej numer 8, w ramach której możliwa jest likwidacja części torowisk przy dworcu. Daje to przestrzeń do nowego spojrzenia na zagospodarowanie ul. Mielczarskiego. Budowa parkingu nad torami jest możliwa, jednak nie będzie ani prosta, ani tania, ani też nie da nam estetycznego wizualnie rezultatu. Płyta takiego parkingu musiałaby być zawieszona co najmniej 10 m nad torowiskiem. Wizualnie nie wnosiłoby to zbyt wiele dla tej części miasta. Co więcej takie rozwiązanie funkcjonalnie również nie byłoby dobre, ponieważ na parking wjeżdżałoby się rampami, które zajmowałyby sporo miejsca – wyjaśnia.
Alternatywny pomysł przewiduje powstanie parkingu na terenie między dworcem kolejowym i autobusowym. Prawdopodobnie w miejscu dawnej Galerii Hossa lub minidworca autobusowego przy współpracy z właścicielami tych nieruchomości.
– Nastawiamy się na obiekt częściowo naziemny. Warto mieć na uwadze, że miejsca postojowe w parkingach naziemnych wielopoziomowych są dwukrotnie tańsze niż te budowane pod ziemią – stwierdza.

Tunel, który może być schronem
Przełomowym rozwiązaniem w kwestii połączenia Czarnowa ze śródmieściem Kielc mogłaby być budowa tunelu dla pieszych, rowerzystów oraz komunikacji publicznej pod torowiskiem, w osi ul. Czarnowskiej i Piekoszowskiej. Łukasz Syska wyjaśnia, że ta koncepcja, w przeciwieństwie do parkingu podziemnego, mogłaby być sfinansowana dzięki unijnemu wsparciu.
– Jesteśmy także po wstępnych rozmowach z PKP PLK. Otrzymaliśmy pewną deklarację gotowości do tego, że to kolej w ramach prac projektowych nad modernizowaną linią numer 8 zaprojektuje też tunel. Aby zachować odpowiednie kąty spadku musiałby się zaczynać mniej więcej w okolicach wyjazdu z dworca autobusowego, a kończyłby się w rejonie skrzyżowania ul. Piekoszowskiej i Łąkowej – tłumaczy Łukasz Syska.
W tunelu miałyby pojawić się przystanki autobusowe, które z uwagi na swoją lokalizację umożliwiałyby przejście bezpośrednio na perony kolejowe.
– Nie wykluczone, że to nad tym tunelem powstałby parking wielopoziomowy. Stąd nie jest przesądzone czy budowa podziemnej części parkingu byłaby możliwa – podkreśla.
– W toku dyskusji pojawił się również pomysł, by tunel pełnił miejsce schronienia. Sama lokalizacja, z uwagi na położenie między dwoma węzłami komunikacjami, wskazuje, że byłoby to dobre rozwiązanie. Stąd założenie, że w przypadku projektowania tunelu od razu przygotowalibyśmy np. żelazne kurtyny umożliwiające odcięcie wjazdów do tunelu i wyjścia na perony – dodaje.

Nowa przestrzeń inwestycyjna w sercu miasta
Zastępca Agaty Wojdy zapewnia również, że obszar w rejonie dworca kolejowego z całą pewnością nie zostanie przeznaczony pod zabudowę mieszkalną. Teren przy stacji ma służyć głownie funkcji usługowej oraz handlowej. Łukasz Syska przyznaje, że istnieje możliwość aby w nowych budynkach biurowych swoje siedziby znalazły jednostki oraz wydziały urzędu miasta.
– Likwidacja części torowiska pozwoliłaby na budowę całkowicie nowej pierzei przy dworcu od strony ul. Mielczarskiego. Byłoby to też z korzyścią dla Czarnowa, ponieważ nowa zabudowa chroniłaby osiedle przed hałasem – zwraca uwagę.
– Z całą pewnością byłaby to przestrzeń w pierwszej kolejności dla przedsiębiorców. Część inwestycji mogłaby powstać w ramach partnerstwa ze spółkami kolejowymi, do których należą te grunty. Aby dać impuls dla inwestorów ratusz wyraża otwartość na to, by zlokalizować tu drugą część urzędu miasta. Mówimy o przeniesieniu w to miejsce wydziałów z ul. Szymanowskiego, Strycharskiej czy Miejski Zarząd Dróg lub Miejski Zarząd Budynków itd. Sama operacja zostałaby częściowo sfinansowana poprzez sprzedanie miejskich nieruchomości zajmowanych przez te jednostki – wyjaśnia.
Wiceprezydent zastrzega, że realizacja koncepcji tzw. Nowego Miasta może zająć około 15 lat.
Podkreśla też, że przedstawione propozycje są na razie pomysłami zawartymi w opracowanym niedawno raporcie. Na podstawie ostatecznej wersji dokumentu, w której uwzględnione zostaną uwagi PKP S.A., PKP PLK oraz Polregio ogłoszone zostaną konsultacje społeczne. Raport zostanie opublikowany prawdopodobnie w połowie tego roku. W tym samym czasie ogłoszone zostaną także konsultacje społeczne.