Nie będzie znaczących zmian w projekcie przebudowy kieleckiego odcinka drogi ekspresowej S74. W ramach rozmów, jakie władze miasta prowadziły w ostatnich tygodniach z Ministerstwem Infrastruktury ustalono, że w koncepcji planowanej inwestycji nie zostaną wprowadzone znaczące modyfikacje. To oznacza, że rozbudowa drogi zostanie zrealizowana zgodnie z przedstawioną koncepcją.
Temat przebudowy trasy S74 od wielu tygodni budzi spore emocje o czym mówiliśmy między innymi w programie „Interwencja”. Kwestia rozbudowy drogi ekspresowej na odcinku od węzła Kielce Zachód do węzła Kielce Bocianek była m.in. przedmiotem rozmów prowadzonych przez prezydent Kielc Agatę Wojdę z wiceministrem infrastruktury Stanisławem Bukowcem.
Łukasz Syska, zastępca prezydenta Kielc informuje, że Ministerstwo Infrastruktury nie zgodziło się wprowadzenie w koncepcji inwestycji zmian, które mogłyby zablokować jej realizację.
– Pracujemy na bieżąco z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i wskazujemy jakie poprawki należy wprowadzić. Niestety mówimy tu raczej o mniejszych niż większych zmianach. Przede wszystkim, nad czym ubolewam, wykluczona jest budowa drogi w tunelu. Poprawki dotyczą dróg rowerowych czy chodników. To także zmiany w lokalizacji ekranów akustycznych – tłumaczy Łukasz Syska.
– Nie mamy wpływu na kluczowe aspekty projektu, jak wspomniane przykrycie wykopu, o które zabiegamy i do którego próbujemy przekonać GDDKiA – przyznaje wiceprezydent Kielc.
Kiedy mogą rozpocząć się prace budowlane? Data nie jest jeszcze znana. Przypomnijmy, że w styczniu tego roku wojewoda świętokrzyski rozpoczął procedurę w sprawie wydania zgody na realizację inwestycji. Angelina Kosiek, rzecznik wojewody podkreśla, że obecnie prowadzone jest postępowanie dyrektora Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w sprawie sprawdzenia potencjalnego oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko.
– W momencie, gdy dokumenty z RDOŚ trafią do nas będziemy mogli rozpocząć kolejny etap prac nad tym projektem. Jednak na razie trudno określić kiedy to nastąpi. Wiemy, że RDOŚ przygotowuje swoją opinię w tym zakresie – mówi Angelina Kosiek.
Łukasz Syska dodaje, że władze miasta przygotowują się do konsultacji z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie ustalenia docelowej oraz tymczasowej organizacji ruchu mającej obwiązywać w obrębie planowej inwestycji. Ratusz liczy też, że drogowcy odniosą się do przedstawionych przez miasto uwag.

– Ważne jest, aby budowa drogi ekspresowej S74 przez Kielce nie doprowadziła do całkowitego zablokowania miasta. Mówimy o dołożeniu dodatkowych kładek pieszo-rowerowych. To także dodatkowe windy, których początkowo GDDKiA nie przewidziała przy przystanku kolejowym Kielce Piaski. W tej chwili są tam schody przy wiadukcie kolejowym. Jednak docelowo mają być windy, które pozwolą dostać się na peron. To również przebudowa profilu skrzyżowania ulic Klonowej i Jesionowej. Pierwotnie planowano tam zachować funkcjonującą obecnie organizację ruchu. Zabiegamy jednak, aby było to pełnowymiarowe skrzyżowanie – wskazuje Łukasz Syska.
– Chcemy, aby mimo faktu powstania bariery dzielącej miasto na dwie części powstało jak najwięcej dróg umożliwiających wszystkim użytkownikom, a więc kierowcom, rowerzystom i pieszym, przedostawanie się z jednej strony tej bariery na drugą – podkreśla Łukasz Syska.
Koszt kieleckiego odcinka S74 ma wynieść ponad 713 mln zł. Inwestycja obejmująca około pięciokilometrowy fragment drogi od węzła Kielce Zachód na drodze ekspresowej S7 do skrzyżowania z węzłem Kielce Bocianek pierwotnie miała zakończyć się w lipcu 2026 roku. Z uwagi na opóźnienia w procedurach formalno-prawnych termin ten przesunięto.
S74 przez Kielce
W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową i Warszawską. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, ronda nad tunelem biegnącym pod ulicą Olszewskiego, a także wiaduktu w ciągu DK73 w obrębie węzła Kielce Bocianek. Wzdłuż nowego odcinka S74 przewidziano obsługę ruchu pieszego i rowerowego.