Sztuczna inteligencja będzie diagnozować pacjentów na podstawie wywiadu w przychodni, ale i odciążać lekarzy w administracyjnych czynnościach podczas rejestracji i wywiadu z pacjentem. To wynik prac nad PARROT AI na Politechnice Świętokrzyskiej. Jej skuteczność to aż 80 proc.
Obecnie procesy administracyjne związane z rejestracją pacjenta i wywiadem pochłaniają sporą część czasu lekarza. System ma ułatwić tę pracę i ją zoptymalizować.
Kierownik projektu prof. Stanisław Deniziak z politechniki Świętokrzyskiej informuje, że dzięki wykorzystaniu mechanizmów przetwarzania mowy i sztucznej inteligencji, podczas wizyty u lekarza system nagrywa i zapisuje wywiad z pacjentem, a następnie pomaga znaleźć diagnozę.
– Lekarz nie musi ręcznie wpisywać wyniku wywiadu, ponieważ jest to dokonywane automatycznie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Program również pomaga w zakresie diagnostyki. Wyposażony jest w system ekspercki, który pomaga lekarzowi wskazując najbardziej prawdopodobne schorzenia odpowiadające określonym objawom – wyjaśnia.
Profesor dodaje, że projekt realizowany jest wspólnie z przychodniami i firmą Altar. Udało się zebrać 2 tysiące autentycznych wywiadów z przychodni, które zostały posłużyły wyuczeniu systemu.
– Zakładaliśmy skuteczność na poziomie 80 procent i wyniki, które uzyskaliśmy potwierdzają tę skuteczność. Wygląda na to, że system będzie wspierał lekarza w tej najbardziej uciążliwej pracy – prognozuje.
Profesor podkreśla, że PARROT AI to jedynie asystent, a ostateczna decyzja będzie należeć do człowieka, specjalisty. Projekt potrwa trzy lata.