Jak odliczyć ulgę rehabilitacyjną, termomodernizacyjną czy za Internet – to kwestie, które co roku sprawiają problemy podatnikom.
Często nie wiemy, że ulga za Internet przysługuje nam raz w życiu, przez dwa kolejne po sobie lata. Przykładowo, jeśli odliczymy wydatki za Internet w tym roku, to możemy to zrobić jeszcze tylko w 2026.
Problemy sprawia też wielu osobom odliczenie ulgi rehabilitacyjnej, mówi Bożena Mrożek z Izby Administracji Skarbowej w Kielcach
– Ulgę rehabilitacyjną mogą stosować wszystkie osoby, które mają orzeczony jeden z trzech stopni niepełnosprawności lub rentę o niezdolności do pracy. Mogą z niej też skorzystać osoby, które mają na utrzymaniu osobę z niepełnosprawnościami. Ważne, aby dochód osoby pozostającej na utrzymaniu nie przekroczył 21 371,52 zł. Wydatki, które możemy odliczyć dzielimy na limitowane i nielimitowane. Limitowane dotyczą używania samochodu osobowego do celów wynikających z niepełnosprawności, to także leki wypisane przez lekarza specjalistę. Wydatki na leki, dotyczą nadwyżki powyżej 100 złotych za miesiąc. Przykładowo jeśli mamy kilka faktur z miesiąca, to je sumujemy, odliczamy 100 zł i nadwyżkę uwzględniamy w zeznaniu rocznym, w uldze rehabilitacyjnej.
Jeśli chodzi o wydatki nielimitowane, są one głównie związane z przystosowaniem mieszkania do celów wynikających z niepełnosprawności, to wydatki na płatne zabiegi czy turnusy rehabilitacyjne. Warto zwrócić uwagę czy taki wydatek nie został wcześniej zrefundowany z innego źródła, bo jeśli tak to korzystamy tylko z różnicy – wyjaśnia.
Coroczne zeznania podatkowe pokazują, że nie wiemy na jakich zasadach przysługuje ulga termomodernizacyjna, dodaje Bożena Mrożek.
– Jest przeznaczona dla osób, które są właścicielem lub współwłaścicielem domu jednorodzinnego (także w zabudowie szeregowej lub bliźniaczej). Maksymalnie możemy tu odliczyć 53 tysiące. Jeśli ta kwota dotyczy małżonków mają tutaj podwójny limit, który wynosi 106 tysięcy. Wydatki w tym przypadku można odliczyć np. na docieplenie mieszkania, wymianę stolarki okiennej, wymianę ogrzewania czy na zakup wydatków i usług związanych z montażem – tłumaczy.
Rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Kielcach, Anna Jasnosz zachęca do nie zwlekania z rozliczeniem podatku.
– Osoby, które rozliczają się na formularzach PIT-37 i Pit-38 mogą być spokojne, bo nawet jeśli nie wykażą żadnej aktywności, to te zeznania podlegają automatycznej akceptacji w usłudze Twój e-PIT. Natomiast ci, którzy rozliczają się na formularzach PIT-28, 36 i 36L, muszą wiedzieć, że te zeznania nie podlegają automatycznej akceptacji. Tutaj wymagana jest aktywność podatników i zatwierdzenie przez nich zeznania – dodaje Anna Jasnosz.
Warto przejrzeć swoje zeznanie, bo można wprowadzić ulgi, albo odliczenia, do których mamy prawo i z których chcemy skorzystać. Można też wskazać albo zmienić organizację pożytku publicznego, na którą chcemy przekazać 1,5% podatku.
Statystyki Krajowej Administracji Skarbowej w Kielcach pokazują, że najwięcej osób, rozlicza się pierwszego dnia po uruchomieniu usługi oraz w okolicach końcówki składania zeznań. Przypominamy, że czas na rozliczenie PIT-u jest do 30 kwietnia.
W zeszłym roku Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiła infolinię KAS, na której uzyskamy informacje podatkowe. Dla połączeń z telefonów komórkowych obowiązuje numer 22 330 03 30 i 801 055 055 – dla połączeń z telefonów stacjonarnych. Jeśli potrzebujemy uzyskać informację podatkową, dotyczącą konkretnie naszej osoby (np. o dochodach z zeszłego roku), musimy podać na infolinii telePIN. Pozwala on zweryfikować urzędnikowi czy rozmawia z właściwą osobą. TelePIN należy ustawić przed zadzwonieniem na infolinię KAS. Najprościej zrobimy to przez zalogowanie się na swoje konto w e-Urzędzie Skarbowym, mówi rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Kielcach, Anna Jasnosz
– Tam wybieramy Ustawienia i zakładkę Informacja Krajowej Administracji Skarbowej. W przycisku ustaw telePIN ustawiamy sześciocyfrowy kod. Ważne jest, żeby cyfry były zróżnicowane i nie mogą następować kolejno po sobie. Jeżeli trzy razy błędnie podamy telePIN, ulegnie on zablokowaniu, ale w e-Urzędzie Skarbowym można go odblokować – tłumaczy.
Osoby, które nie mają dostępu do Internetu, mogą uzyskać informacje osobiście w urzędzie. Najlepiej zadzwonić wcześniej i umówić termin i godzinę wizyty. W uwagach warto podać czego będzie dotyczyła wizyta.
Autor: Magdalena Bielak