13 maja wejdzie w życie uchwała krajobrazowa, która ma zakończyć chaos reklamowy w Kielcach. Dotyczy szyldów, tablic reklamowych, ale także małej architektury w przestrzeni miejskiej.
Jak przypomina prezydent Agata Wojda w Kielcach, uchwała została przyjęta w 2022 roku i wtedy w komentarzach wielokrotnie padało, że mamy rekordowy trzyletni okres przejściowy. Ten czas nadchodzi 13 maja 2025 roku – mówi prezydent.
– Te przepisy nakładają także szereg wymogów i konieczność dostosowania się wielu tysięcy przedsiębiorców i właścicieli lokali. Procedowaliśmy tą uchwałę po to, żeby przyjąć pewne regulacje, które wpłyną pozytywnie na miejską przestrzeń. Ale nie tylko na jej estetykę, mając nadzieję że znikną z przestrzeni miasta szpecące reklamy, banery i duża ilość informacji, która tak naprawdę nie stanowi przejrzystego drogowskazu poruszania się po mieście. Nowe rozwiązania przyniosą także korzyść przedsiębiorcom, bo jeżeli przyjmujemy, że reklama jest dźwignią handlu, to czasy się zmieniają i ta reklama także zmienia swój charakter. Dziś obok krzykliwych banerów pojawiają się bardzo estetyczne szyldy, bardzo estetyczne reklamy. Jest możliwość reklamy z wykorzystaniem innych środków przekazu, która naprawdę bardzo pozytywnie wpływa i stanowi istotny element wizerunku samego przedsiębiorcy i jego działalności – tłumaczy.

Uchwała krajobrazowa dzieli Kielce na cztery strefy, objęte różnymi regulacjami – mówi wiceprezydent Łukasz Syska.
– Strefa o najbardziej rygorystycznych ograniczeniach co do możliwości lokalizowania reklam i szyldów na budynkach, to strefa A, która obejmuje Śródmieście oraz Białogon, czyli takie dwa obszary o największym znaczeniu kulturowym. W przypadku Białogonu mamy do czynienia z parkiem kulturowym, w przypadku Śródmieścia jest to ta najstarsza zabytkowa część miasta – tutaj te ograniczenia są największe. Mamy strefę B zurbanizowaną, która w praktyce obejmuje większość naszych osiedli mieszkaniowych, zarówno tych z zabudową wielorodzinną, jak i z zabudową jednorodzinną. Mamy strefę C, czyli strefę przemysłowo-usługową, ale również obejmującą tereny, gdzie jest infrastruktura sportowa. I mamy strefę D w dużej mierze pokrywającą się ze strefą chronionego krajobrazu. To są te obszary przyrodniczo najcenniejsze, to są nasze parki, skwery, lasy, ale również cmentarze. W zależności od tego, o jakiej strefie mówimy te zasady się między sobą różnią. Szczegółowo wyjaśniamy je w poradniku, który jest dostępny na naszej stronie internetowej – wymienia.

W strefie A, czyli w ścisłym śródmieściu będzie obowiązywać reklamodawców 10 zasad. Wśród nich jest zakaz stosowania banerów i wyświetlaczy o ruchomej treści, szyldy będą mogły pojawić się tylko na poziomie parteru, określono wielkość liter czy naklejek na witrynach.
Władze miasta zapewniają, że priorytetem jest pomoc przedsiębiorcom w dostosowaniu się do nowych przepisów. Po 13 maja urząd będzie wysyłał wezwania do usunięcia niezgodnych z uchwałą reklam i szyldów, jednak przedsiębiorcy otrzymają odpowiedni czas na wprowadzenie zmian. W przypadku kar – będą one wynosić ponad 160 zł dziennie za każdy metr kwadratowy nośnika reklamowego.

Kielecki ratusz organizuje szereg spotkań informacyjnych i warsztatów, m.in. dla agencji reklamowych oraz właścicieli nieruchomości. Pierwsze z nich odbędzie się już we wtorek, 25 marca w Sali Sesyjnej Urzędu Miasta.
Autor: Magdalena Bielak