Nawet o ponad kolejne trzy miesiące opóźni się rozpoczęcie budowy trasy S74 przez Kielce. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach zażądała bowiem uzupełnienia i wyjaśnienia informacji zwartych w raporcie o oddziaływaniu na środowisko inwestycji polegającej na budowie trasy szybkiego ruchu przez stolicę województwa świętokrzyskiego.
Postępowanie w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, tzw. ZRID, wojewoda świętokrzyski wszczął w styczniu br. Do wydania zgody przez wojewodę niezbędna jest jednak opinia RDOŚ, której zadaniem jest przeanalizowanie dokumentacji i ocena oddziaływania inwestycji na środowisko. Instytucja ta po analizie złożonych dokumentów zażądała jednak wyjaśnień i uzupełnienia dokumentacji dotyczącej inwestycji.
– Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wskazał, że inwestor, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych, ma na to 60 dni. Poinformował również, że ze względu na konieczność uzyskania dodatkowych opinii, w tym Świętokrzyskiego Inspektora Sanitarnego i Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie, rozpatrzenie sprawy nastąpi w ciągu 45 dni od otrzymania kompletnych dokumentów w tej sprawie – informuje Angelina Kosiek, rzeczniczka wojewody świętokrzyskiego.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach zażądała od inwestora między innymi ponownej analizy natężenia ruchu, szczegółowych informacji dotyczących ekranów akustycznych oraz wycinki i nasadzeń drzew, a także uzupełnienia dokumentacji hydrogeologicznej pod kątem wpływu inwestycji na wody podziemne.
Angelina Kosiek dodaje, że opinia dotycząca oddziaływania inwestycji na środowisko jest niezbędna do wydania decyzji ZRID przez wojewodę świętokrzyskiego.
– Bez tego dalsze procedowanie sprawy, a tym bardziej wydawanie decyzji, nie jest możliwe. Musimy poczekać aż RDOŚ prześle nam swoją decyzję w sprawie tej inwestycji – informuje Angelina Kosiek.
Kiedy więc wojewoda wyda zgodę na budowę trasy S74 przez Kielce? Pytana o to rzeczniczka wojewody odpowiada, że nie ma określonego terminu, w jakim powinno to nastąpić. – Poczekajmy na dokumenty z RDOŚ. To ostatnia procedura dotycząca tej inwestycji. Wojewoda podejmie decyzję w tej sprawie niezwłocznie – dodaje.
Umowa z wykonawcą trasy S74 przez Kielce została podpisana w styczniu 2023 roku. Pierwotnie zakładano, że budowa zakończy się w lipcu 2026 roku. Pewne jest jednak, że termin ten jest nierealny. GDDKiA informuje natomiast, że budowa ma potrwać 19 miesięcy z doliczeniem okresów zimowych w okresie robót budowlanych, licząc od wydania decyzji ZRID.
Jak informowaliśmy, 5-kilometrowy odcinek S74 od węzła Kielce Zachód do węzła Kielce Bocianek ma kosztować ponad 713 mln zł. W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, ma postać na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową i Warszawską. Planowana jest także m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, ronda nad tunelem biegnącym pod ulicą Olszewskiego, a także wiaduktu w ciągu drogi krajowej nr 73 w obrębie węzła Kielce Bocianek. Wzdłuż nowego odcinka S74 przewidziano obsługę ruchu pieszego i rowerowego.