PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły w tym roku przetargi o wartości 12 mld zł – poinformował PAP prezes PKP PLK Piotr Wyborski. Dodał, że w 2025 r. wartość ogłoszonych przetargów ma sięgnąć 16 mld zł.
Wyborski poinformował też, że na rok 2025 spółka zaplanowała realizację inwestycji na kwotę 11 mld zł.
– To wynik tego, że przez poprzednie dwa lata nie ogłaszano dużo nowych przetargów – wyjaśnił.
Prezes PKP PLK powiedział, że łączna kwota przetargów ogłoszonych w ciągu ostatnich 14 miesięcy to już 30 mld zł.
– Zakładamy, że te umowy sukcesywnie przez najbliższe miesiące będą podpisywane, co pozwoli na zwiększenie kwot nakładów inwestycyjnych w kolejnych latach do co najmniej 15 mld zł rocznie – dodał.
– Plan na ten rok zakłada ogłoszenie nowych przetargów na kwotę co najmniej 16 mld zł. Przez pierwsze cztery miesiące ogłosiliśmy przetargi o wartości 12 mld zł – powiedział szef kolejowej spółki.
Jak przekazał Wyborski, w przetargu na linię Wawer – Otwock, który został ogłoszony w ubiegłym roku spółka jest na etapie wybierania najkorzystniejszej oferty i zakłada, że wykonawca będzie mógł rozpocząć prace na przełomie 2025-2026.
Przebudowa linii Wawer – Otwock to jedna z najważniejszych inwestycji dla aglomeracji warszawskiej. Planowane jest rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Szacowana wartość inwestycji to 1,8 mld zł.
Szef PKP PLK powiedział, że ogłoszenie przetargu na modernizację dworca Warszawa-Wschodnia planowane jest na drugą połowę tego roku.
– Przy założeniu wyboru wykonawcy w roku 2026 prace potrwałyby w latach 2027-2029 – dodał.
Wyborski zapowiedział, że po zakończeniu modernizacji dworca Warszawa Wschodnia rozpocznie się modernizacja warszawskiej linii średnicowej, co może się rozpocząć nie wcześniej niż w 2030 r.
– Obecnie prowadzimy konsultacje z miastem i z organizacjami społecznymi co do optymalnego zaprojektowania tej modernizacji, również z przestrzenią wokół dworca Warszawa Śródmieście, z zagospodarowaniem terenu od dworca Warszawa Centralna do ulicy Towarowej – oświadczył.
Wyjaśnił, że biorąc pod uwagę stan techniczny tuneli linii średnicowej, zarówno podmiejskiego, jak i dalekobieżnego, obecnie spółka przewiduje, że modernizacja średnicy będzie wykonywana metodą odkrywkową, ponieważ tunele wymagają istotnych prac rekonstrukcyjnych.
Jak wcześniej informował resort infrastruktury, cała infrastruktura linii średnicowej była budowana od lat 20. do 60. XX wieku. Dalsza eksploatacja w obecnym stanie technicznym, bez przebudowy w najbliższej przyszłości wpłynęłaby na zwiększenie awaryjności i negatywne zmiany w ruchu pociągów.
PKP PLK to w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, zarządca krajowej infrastruktury kolejowej. Odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizację ruchu, a także za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali kraju.