Inspekcja Handlowa wykryła nieprawidłowości w 75 proc. spośród 626 lokali gastronomicznych – podał w środę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zastrzeżenia dotyczyły m.in. braku cennika, zbyt małych porcji lub innego składnika niż deklarowany w menu.
W środowym komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wyjaśnił, że porcje w skontrolowanych lokalach były za małe lub użyto innego składnika niż zadeklarowany w menu.
„Usługa gastronomiczna musi być zgodna z zamówieniem. Jeśli tak nie jest – masz prawo do reklamacji” – zaznaczył Urząd.
Konsument powinien otrzymać cennik przed złożeniem zamówienia – wskazał UOKiK.
„Cennik musi zawierać ceny oferowanych potraw i innych usług wraz z pełnymi nazwami potraw oraz ilością/gramaturą. Gramatura powinna dotyczyć dania po przygotowaniu” – przekazał. Dodatkowe opłaty, takie jak opakowanie na wynos czy za serwis powinny być podane klientowi przed złożeniem zamówienia.
Dodatkowo, jak podał UOKiK, cennik powinien być w miejscu ogólnodostępnym wewnątrz lub na zewnątrz lokalu. Zadeklarowane w menu składniki nie mogą być natomiast zastąpione innymi bez wcześniejszego uzgodnienia z konsumentem.
„Konsument ma prawo do reklamacji, jeśli posiłek jest niezgodny z zamówieniem – nieświeży, czegoś w nim brakuje lub został użyty zamiennik składnika bez jego wcześniejszej zgody” – podkreślił Urząd.