Fotoradary zarejestrowały w pierwszym półroczu tego roku 324,5 tys. przekroczeń dozwolonej prędkości. Systemy RedLight, monitorujące wjazd pojazdów na skrzyżowanie na czerwonym świetle, odnotowały natomiast w pierwszym półroczu tego roku 51,6 tys. wykroczeń.
W Polsce pomiary prędkości dokonywane są na kilka sposobów. Do najpopularniejszych należą fotoradary: stacjonarne, punktowe pomiary prędkości, odcinkowe pomiary prędkości oraz rejestratory przejazdu na czerwonym świetle. Nadzór nad ruchem drogowym prowadzi komórka utworzona w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego – Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD).
Warszawski fotoradar z największą liczbą naruszeń
Jak poinformował Główny Inspektorat Transportu Drogowego, 461 fotoradarów systemu CANARD zarejestrowało w pierwszym półroczu tego roku 324,5 tys. przekroczeń dozwolonej prędkości Fotoradar z największą liczbą naruszeń jest w Warszawie i przez pół roku zarejestrował 5 631 naruszeń. Cztery z kolejną największą liczbą naruszeń są w Bieruniu: 5 412, Warszawie – 5 011 i 4 591 oraz w Łodzi – 4 527.
Najwięcej mandatów na A4
70 systemów odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowało 263,8 tys. wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości. Odcinkowy pomiar z największą liczbą wykroczeń jest na dolnośląskim odcinku A4 między Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2025 r. urządzenie zarejestrowało 24 585 naruszeń.
Kolejne odcinkowe pomiary z największą zarejestrowaną liczbą przekroczeń prędkości to system w Wyszkowie – 21 689 przekroczeń. W Katowicach na odcinku ul. Nikodema i Józefa Renców było 18 665 przekroczeń, na odcinku S14 Dobroń – Petrykozy (woj. łódzkie) – 12 003 przekroczenia, a w Zabrzu przy al. Jana Nowaka-Jeziorańskiego – 11 750.
Prawie dwa tysiące mandatów w Kielcach
49 systemów RedLight, czyli monitorujących wjazd pojazdów na czerwonym świetle, działających na skrzyżowaniu, zarejestrowało w pierwszym półroczu tego roku 51,6 tys. takich wykroczeń. Najwięcej w Warszawie (al. Krakowska, ul. Łopuszańska, ul. F. Hynka) – 14 861, w Łodzi (ul. A. Puszkina, ul. Rokicińska) – 3 119, w Poznaniu (ul. Roosevelta, ul. Zwierzyniecka, ul. Święty Marcin) – 2 170, w Krakowie (aleja Pokoju, ul. Nowohucka) – 1 943 i w Kielcach (ul. Sandomierka, ul. Źródłowa, al. Solidarności, al. IX Wieków Kielc) – 1 786.
Pięć systemów RedLight, działających na przejazdach kolejowo-drogowych, zarejestrowało w pierwszym półroczu tego roku 4,2 tys. wykroczeń polegających na niezastosowaniu się do czerwonego sygnału świetlnego. Najwięcej w Warszawie na ul. Cyrulików – 1 703, we Wrocławiu na ul. Średzkiej – 1 420 i ulicy Szczecińskiej – 655. W Łódzkiem w Radomsku na ul. Piłsudskiego, gdzie taki system działa od lipca 2024 r., urządzenie zanotowało w pierwszym półroczu 2025 r. 287 wykroczeń.
Najmniej wykroczeń na przejazdach kolejowo-drogowych zarejestrował system RedLight w Chełmcach – 163.
Główny Inspektorat Transportu Drogowego dopytywany o montaż urządzeń w ramach rozbudowy systemu fotoradarowego finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności przekazał, że w jego ramach nie zostało zamontowane jeszcze żadne urządzenie. Termin realizacji projektu to połowa 2026 r.