Wykorzystując niedopałki papierosów można zwiększyć wytrzymałość asfaltu – dowodzi hiszpańsko-włoski zespół naukowców. Rocznie na świecie wyrzucanych jest 9 bilionów niedopałków.
Odpady te zanieczyszczają plaże, lasy, wody i inne elementy środowiska, a zastosowane w nich materiały rozkładają się przez bardzo długi czas.
Hiszpańsko-włoska grupa proponuje alternatywę dla recyklingu niedopałków z każdego rodzaju papierosów, w tym pozostałości z papierosów elektronicznych, które zawierają większą ilość użytecznych włókien.
Z niedopałków papierosów badacze wyprodukowali różne rodzaje granulek. Odrzucali końcówkę niedopałka, składającą się z popiołu organicznego, a wykorzystywali – stanowiącą niemal całą jego masę – resztę, składającą się z włókien celulozowych i plastiku PLA. Materiał ten rozdrabniali, mieszali z woskiem pełniącym funkcję spoiwa, a następnie poddawali procesowi prasowania, podgrzewania i cięcia.
Podczas produkcji asfaltu, gdy granulki stykają się z gorącym bitumem, wosk topnieje i uwalnia pochodzące z niedopałków papierosów celulozowe oraz plastikowe włókna. Włókna te działają jak zbrojenie asfaltowej strukturze, zwiększając jej odporność na pękanie, a także jako spoiwo, czyniące materiał bardziej plastycznym i elastycznym.
Dodatkowo obecność wosków umożliwia modyfikację lepkości bitumu oraz obniżenie temperatury produkcji mieszanki, co przekłada się na zmniejszenie zużycia energii i emisji zanieczyszczeń.
Testy pokazały, że użycie tych granulek umożliwiłoby produkcję asfaltów o wysokiej zawartości materiałów z recyklingu, które przy tym oferują lepszą odporność na pękanie pod wpływem ruchu drogowego oraz na kurczenie termiczne, niż asfalt tradycyjny.