Są zmiany w dokumentacji przetargowej dotyczącej obsługi elektrycznych autobusów w Kielcach. Zarząd Transportu Miejskiego odpowiedział na część zarzutów jaki przedstawiły dwa przedsiębiorstwa świadczące usługi przewozowe.
Chodzi o postępowanie dotyczące zakupu 24 elektrycznych autobusów Solarisów Urbino Electric 12 wraz ze stacjami ładowania.
Jak informowaliśmy dwóch przewoźników Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Gostyninie pod koniec lipca tego roku oprotestowało zapisy przetargu zgłaszając swoje uwagi do Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołania dotyczą m.in. liczby linii autobusowych, wymogów technicznych oraz lokalizacji bazy transportowej, która ma znajdować się w granicach miasta. Uwagi odnoszą się również do waloryzacji kosztów usługi czy wysokości kar umownych.
Barbara Damian, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego wyjaśnia, że miejska instytucja uznała, że część zgłoszonych zastrzeżeń jest zasadna. Jedną z najważniejszych zmian jest określenie przez dostawcę autobusów, firmę Solaris, wytycznych dotyczących tego jak ma wyglądać docelowa baza.
– Mowa o tym co powinno znajdować się w bazie, tak aby nasz operator świadczący usługi transportowe mógł uzyskać autoryzację do naprawy autobusów. Oprócz tego w specyfikacji uwzględniono modyfikację wysokości kary umownej za niezgodności bazy eksploatacyjnej z wytycznymi w specyfikacji. Początkowo wynosiła ona 20 proc. ceny brutto wskazanej w ofercie. Jeden z przewoźników chciał jej obniżenia do 5 proc. My zdecydowaliśmy, że będzie ona niższa, jednak wyniesie 10 proc – tłumaczy.
Jedno z odwołań wskazywało także na niesprecyzowanie zapisu dotyczącego okoliczności rozwiązania umowy w związku ze złym wykonywaniem jej zapisów.
– Dlatego zaznaczyliśmy, że możemy rozwiązać umowę z trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia w przypadku gdy łączna wysokość kar umownych naliczonych wykonawcy za nienależyte wykonanie umowy w dwóch następujących po sobie miesiącach przekroczy każdorazowo sumę 100 tys. zł – wyjaśnia.
Co dalej z przetargiem? Do tej pory żadna z firm nie złożyła jeszcze oficjalnie swojej oferty. Kielecki ZTM nadal oczekuje na wyznaczenie przez KIO daty rozprawy. Jednak zdaniem Barbary Damian termin wyjechania elektrycznych autobusów na ulice miasta nie jest zagrożony. To, zgodnie z zapowiedziami ratusza, ma nastąpić w maju 2026 roku.
ZTM na oferty od potencjalnych wykonawców czeka do 2 września. Jak informowaliśmy, obecnie po ulicach Kielc kursuje ponad 180 autobusów. Nowe elektryczne pojazdy mają zastąpić 24 spalinowe, które obecnie obsługuje BP Tour Regio.
Kielce na zakup oraz dostawę 24 nowych elektrycznych autobusów oraz budowę stacji ładowania wydadzą ponad 80 mln zł. Większość tej kwoty stanowi unijne dofinansowanie jakie miasto pozyskało z Narodowego Funduszu Ochronny Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wkład własny miasta ma wynieść 1,4 mln zł.