We wtorek (16 września) w istotny sposób zmieni się organizacja ruchu na drodze krajowej nr 9. To konieczne, ponieważ drogowcy rozpoczną kolejny etap budowy obwodnicy Opatowa, która już wkrótce zostanie oddana do użytku.
Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że od wtorku kierowcy będą mogli korzystać z nowego, prawie dwukilometrowego odcinka dwujezdniowej trasy krajowej nr 9 – od ronda na skrzyżowaniu z istniejącą drogą krajową nr 74 do ronda na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 757 do Iwanisk.
– 16 września planujemy przełożenie ruchu na nowy, prawie dwukilometrowy odcinek drogi krajowej nr 9 wybudowany w ramach obwodnicy Opatowa. Ruch będzie się odbywał dwiema jezdniami DK9, ale obie będą zawężone do jednego pasa ze względu na kontynuację robót wykończeniowych na poboczach. Na tym odcinku pojedziemy najdłuższą, mającą 297 metrów długości i najwyższą, bo 17-metrową estakadą wybudowaną w ramach inwestycji. Pojedziemy także przez rondo na węźle Opatów. Zmiana organizacji ruchu umożliwi dokończenie robót w obrębie węzła Opatów na skrzyżowaniu nowych przebiegów DK9 i S74, a w szczególności na ułożenie brakującej nawierzchni na fragmencie ekspresowej trasy w tej lokalizacji – mówi Małgorzata Pawelec-Buras.
Rzecznik kieleckiego oddziału GDDKiA dodaje, że trwają prace na węźle drogowym łączącym nowy odcinek trasy krajowej nr 9 z istniejącą „dziewiątką” i łącznikiem północnym obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 74. – W związku z tymi tymczasowo wprowadzony zostanie ruch wahadłowy na rondzie w Jałowęsach – informuje.
Jak informowaliśmy, poza łącznikiem północnym i wybudowanymi nad nim wiaduktami czynne są także cztery obiekty nad obwodnicą Opatowa: wiadukt węzłowy nad DK9, wiadukt w ciągu drogi powiatowej nad DK9 w Tomaszowie, wiadukt w ciągu DK74 nad S74 w Jałowęsach i wiadukt w ciągu drogi gminnej nad S74 w Okalinie. Kierowcom udostępniono także trzy ronda na połączeniach budowanej obwodnicy z istniejącymi DK9 i DK74.
Budowa obwodnicy Opatowa oraz łącznika północnego kosztować będzie prawie 690 mln zł. Inwestycja jest już gotowa w 95 proc. GDDKiA informuje, że wykonanie zasadniczych robót planowane jest do końca września, a udostępnienie obwodnicy będzie możliwe po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
Obwodnica Opatowa i łącznik północny
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu: DK9 (Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Opatów – Rzeszów) oraz DK74 (Kielce – Opatów – Kraśnik – Lublin/ Zamość). W centrum miasta obie trasy się łączą i przebiegają wąską ulicą między ciasną zabudową. W ciągu doby przez Opatów przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim. W przyszłości obwodnica Opatowa będzie stanowiła ważny odcinek drogi ekspresowej S74 mającej łączyć województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Ponad 11,5-kilometrowa obwodnica Opatowa jest budowana w ciągu drogi krajowej nr 9 oraz trasy ekspresowej S74. Opatów będzie omijać po południowo-zachodniej stronie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są ronda. W ramach obwodnicy Opatowa powstaną dwa węzły drogowe – na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem oraz z tzw. łącznikiem północnym do DK74, a także w Marcinkowicach na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S74 z budowaną DK9 co zapewni także połączenie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa. W ramach inwestycji powstanie 20 obiektów inżynierskich, między innymi 14 mostów, wiaduktów i estakad, a także kładka dla pieszych.
Obwodnica w większości budowana jest w nowym miejscu. Tworzyć ją będzie dwujezdniowy odcinek DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km oraz droga ekspresowa S74 o długości 6,5 km. Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa jest trzykilometrowy, jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki łącznikowi, po zakończeniu prac na obwodnicy Opatowa, kierowcy podróżujący na trasie Kielce – Lublin nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Łącznik skomunikuje bowiem budowany w ramach obwodnicy Opatowa węzeł na?DK9 z istniejącą DK74 w okolicy Adamowa.
Które ulice w Kielcach są najstarsze? Skąd wzięły się ich nazwy? Co przed laty się przy nich znajdowało, a czego obecnie już nie zobaczymy? Kiedy ulice zostały zabrukowane, a kiedy pojawił się na nich asfalt? W którym roku na ulicach Kielc zamontowano pierwsze latarnie? Odpowiedzi nie tylko na te pytania znajdą Państwo w filmowym cyklu „Historia kieleckich ulic”.