Jak napisać petycję i załatwić sprawę w urzędzie – to ważna kwestia dla uczestników niedzielnej XXXI sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży debatujących nad edukacją obywatelską. Uchwała w tej sprawie zostanie przekazana jesienią marszałkowi Sejmu, ministrze edukacji oraz rzeczniczce praw dziecka.
Sejm Dzieci i Młodzieży to projekt partycypacyjno-edukacyjny, którego celem jest edukacja najmłodszego pokolenia w zakresie parlamentaryzmu i demokracji. Uczestniczą w nim uczniowie klas VI-VIII szkoły podstawowej.
Tegoroczna, XXXI edycja, odbyła się pod hasłem „PorozmawiajMY o edukacji obywatelskiej”.
Obrady po godz. 10 otworzył marszałek Sejmu Szymon Hołownia, który podkreślił, że zdanie młodych jest ważne, i zachęcał, by obradujący byli w niedzielę głosem swoich rówieśników.
W pierwszej części posiedzenia młodzi wybrali na marszałka Sejmu Dzieci i Młodzieży Filipa Roguskiego. W drugiej – debatowali nad zaprezentowanymi tematami wypracowanymi we wrześniu w szkołach. W trakcie dyskusji zwrócili uwagę m.in. na kwestie wykluczenia komunikacyjnego, dostępu do infrastruktury sportowej, tolerancji i bezpieczeństwa.
Następnie przystąpili do głosowania nad tematami dyskusji, które pogrupowano w trzy zagadnienia: sposób zrozumienia postawy obywatelskiej, potrzeby związane ze szkolną i pozaszkolną edukacją obywatelską oraz strefa marzeń obywatelskich. W ramach każdego z nich w drodze głosowania wybrali po jednym temacie, który jest dla nich najważniejszy.
W pierwszym głosowaniu największą liczbę głosów uzyskał temat „Podzielane wartości – patriotyzm rozumiany jako szacunek do ojczyzny, symboli narodowych, polskiej historii, miejsc pamięci, czy świąt narodowych”.
W drugim głosowaniu młodzi wybrali temat „Zdobycie wiedzy dotyczącej procedury np. jak napisać petycję, głosować, załatwić sprawę w urzędzie, przygotować oficjalne spotkanie”.
Kolejną ważną dla nich kwestią, wyłonioną w ostatnim głosowaniu, jest „Rozwiązywanie przez państwo problemów utrudniających młodzieży zaangażowanie obywatelskie”.
Marszałek Sejmu Dzieci i Młodzieży poinformował, że wybrane tematy – w formie uchwały – jeszcze jesienią br. trafią do marszałka Sejmu, który przekaże je ministrze edukacji, rzeczniczce praw dziecka oraz przewodniczącemu odpowiednich komisji sejmowych.
Uczestnicy niedzielnych obrad zostali wylosowani w szkołach – z każdej wyłoniono po jednym reprezentancie z klasy: VI, VII i VIII. 153 szkoły, w których przeprowadzono losowanie, zostały wyłonione – także w drodze losowania – w połowie czerwca.
Sesje Sejmu Dzieci i Młodzieży odbywają się od 1994 r.
Pierwszą sesję zorganizowano z inicjatywy b. prezes Polskiej Akcji Humanitarnej Janiny Ochojskiej i wicedyrektor ówczesnego Biura Informacyjnego Kancelarii Sejmu Urszuli Pańko. Jej temat brzmiał: „Wojna – zagrożeniem szczęśliwego dzieciństwa”. Była to odpowiedź na trwające wówczas działania wojenne w byłej Jugosławii, które przerodziły się wtedy w najbardziej krwawy konflikt w Europie od zakończenia II wojny światowej. W następnych sesjach Sejmu Dzieci i Młodzieży poruszano m.in. kwestie ekologii, ekorozwoju, globalizacji, szkoły, samorządu uczniowskiego i pracy dzieci. Od 2010 r. uczestnicy sesji SDiM są wyłaniani w drodze konkursu, a od 2017 r. wprowadzono dla nich kryterium wiekowe.
Do tej pory nie przeprowadzono sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży trzy razy: w 2021 r. (choć przeprowadzono rekrutację) i w 2020 r. z powodu pandemii COVID-19 oraz w 1999 r. Z kolei w 2018 r. sesję przeniesiono z 1 czerwca na 27 września.
Polska to pierwszy kraj w Europie, który zorganizował takie przedsięwzięcie edukacyjne. Obecnie dziecięco-młodzieżowe parlamenty zbierają się m.in. w Portugalii, Francji, Wielkiej Brytanii, Finlandii i Czechach.