Dla ponad połowy Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze produktów spożywczych jest dobry skład, zaraz potem cena – wynika z badania Barometr Providenta. Jednocześnie 48,3 proc. respondentów wskazuje wysokie ceny produktów dobrej jakości jako główną przeszkodę w zdrowym odżywianiu.
Autorzy badania zwrócili uwagę, że w preferencjach Polaków dotyczących wyboru produktów spożywczych „wyraźnie widać” różnice pokoleniowe. Dane badania Barometr Providenta pokazały, że dla najmłodszych konsumentów w wieku 18–24 lat największe znaczenie ma cena (70,3 proc.), a najmniejsze – kraj pochodzenia produktów (9,7 proc.). Z kolei osoby powyżej 65. roku życia oprócz ceny (48,9 proc.), biorą pod uwagę także kraj pochodzenia produktów (39,4 proc.).
Badanie pokazało, że dla ponad połowy Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze produktów spożywczych jest dobry skład (54,9 proc.), zaraz potem cena (51,5 proc.). „Jednocześnie aż 48,3 proc. respondentów wskazuje wysokie ceny produktów dobrej jakości jako główną przeszkodę w zdrowym odżywianiu, a ponad 20 proc. jako wyzwanie traktuje wszechobecność żywności wysoko przetworzonej” – zauważyli.
W raporcie stwierdzono, że Polacy „coraz chętniej” wdrażają praktyki „zero waste”, by ograniczyć marnowanie jedzenia. Najczęściej, by uniknąć wyrzucania żywności planują posiłki z wyprzedzeniem (50,5 proc.) i zamrażają nadmiar produktów, aby móc je wykorzystać później (53,4 proc.). Więcej niż co czwarty ankietowany (28,6 proc.) przechowuje żywność w sposób przedłużający jej świeżość, a niemal tyle samo (27,3 proc.) zawsze przygotowuje listę zakupów i konsekwentnie się jej trzyma.
Wyniki Barometru Providenta wskazują też na różnice międzypokoleniowe – młodsi częściej korzystają z aplikacji takich jak Too Good To Go czy Foodsi (18,3 proc.), podczas gdy starsi, zwłaszcza po 65. roku życia, planują posiłki (61,1 proc.) i zamrażają produkty (65,4 proc.).
„Polacy nie kupują impulsywnie, częściej analizują etykiety, porównują produkty i planują zakupy z wyprzedzeniem, a zdrowe odżywianie i ograniczenie marnotrawienia żywności staje się przemyślanym wyborem wielu z nas” – podkreśliła rzeczniczka prasowa Provident Polska Karolina Łuczak, cytowana w publikacji.
W ocenie autorów badania w kontekście zdrowego odżywiania największym wyzwaniem pozostają nie tylko wysokie ceny, ale również dostępność produktów. Co piąty ankietowany w Barometrze Providenta (20,2 proc.) wskazuje bowiem na wszechobecność wysoko przetworzonej żywności i gotowych dań, a 19,2 proc. zauważa problem z dostępem do produktów dobrej jakości. Dla 10,7 proc. główną przeszkodą w bardziej świadomym odżywianiu jest brak czasu na samodzielne przygotowywanie posiłków.
Barometr Providenta to cykliczne badanie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie 1001 dorosłych Polaków, w sierpniu 2025 r.