Od czwartku kierowcy mogą już korzystać z obwodnicy Dzwoli (Lubelskie) w ciągu drogi krajowej nr 74. Warta ok. 190 mln zł inwestycja objęła również modernizację starego fragmentu tej trasy między Janowem Lubelskim a Frampolem. Łącznie udostępniono 12 km nowej drogi.
Uczestniczący w otwarciu drogi wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec poinformował, że inwestycja obejmowała budowę 2,7-kilometrowego odcinka obwodnicy Dzwoli oraz rozbudowę 9,3 km starego fragmentu DK74 między Janowem Lubelskim a Frampolem. Jego zdaniem, to strategiczna droga łącząca S19 z planowaną S17 w rejonie Zamościa.
– To wszystko ma poprawić komunikację dla mieszkańców tego regionu, ale również tranzyt, dlatego że jest to droga często wykorzystywana przez firmy, które jadą na kierunku wschód-zachód, również w kierunku granicy z Ukrainą – mówił wiceminister.
Zaznaczył, że obwodnica Dzwoli jest pierwszą ukończoną w województwie lubelskim z Programu budowy 100 obwodnic. Zwrócił uwagę, że każda taka inwestycja poprawia bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu drogowego, a także rozwija gospodarczo region. – Bardzo dużą wagę przykładamy do nowych inwestycji. Tylko w tym roku będziemy oddawać ok. 400 km nowych dróg, zarówno ekspresowych, autostradowych, ale również dróg krajowych – poinformował Bukowiec.

Dodał, że w piątek planowane jest otwarcie obwodnicy Suchowoli (województwo podlaskie) i mostu w miejscowości Granne, który łączy województwo mazowieckie z podlaskim. – Polska jest jednym wielkim placem budowy – ocenił.
Europoseł Krzysztof Hetman podkreślił, że w woj. lubelskim trwają inwestycje także na S17, S12 oraz S19. Jego zdaniem, ten region w ciągu kilku lat „zmieni się nie do poznania” pod względem infrastruktury drogowej. – DK74 jest ważną trasą z punktu widzenia rozwoju gospodarczego południowej części województwa lubelskiego – dodał.
Wójt gminy Dzwola Wiesław Dyjach wyjaśnił, że nowa obwodnica znacznie odciąży ruch pojazdów w centrum miejscowości. Podkreślił też znaczenie wybudowanych dróg lokalnych ze względu na ruch pojazdów rolniczych. – Dzięki temu rolnicy mają bezpośredni dojazd do pola. Nie będą musieli wyjeżdżać na drogę krajową, tylko jechać bocznymi drogami – zaznaczył.
Cała oddana w czwartek trasa liczy w sumie 12 km. Jest to jezdnia o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku. Wybudowano też 22 km dróg lokalnych, ekrany akustyczne, chodniki oraz zatoki autobusowe. Powstał także jeden most, dwa ronda, sześć skrzyżowań.
Wartą 190,4 mln zł inwestycję zrealizowało konsorcjum firm Mosty Łódź (lider), ANTEX II i PBI Infrastruktura. Całkowity koszt – wraz m.in. z pracami przygotowawczymi, nabyciem gruntów, kosztem nadzorem budowlanego – wyniósł ponad 253 mln zł.
Dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA Janusz Pachla przekazał, że rozbudowa DK74 między Janowem Lubelskim a Frampolem to kolejna inwestycja realizowana na szlaku pomiędzy drogą ekspresową S19 koło Janowa Lubelskiego a planowaną S17 w okolicy Zamościa i przejściem granicznym z Ukrainą w Zosinie. – To jest początek inwestowania w drogę krajową nr 74 – zaznaczył.
W planach jest – jak podał – budowa m.in. obwodnicy Janowa Lubelskiego, Szczebrzeszyna, a w trakcie realizacji jest obwodnica Gorajca. – W tym roku oddany do ruchu zostanie 10-kilometrowy odcinek między Gorajcem a Szczebrzeszynem – zapowiedział Pachla.
W sumie między Janowem Lubelskim a Zamościem powstanie w przyszłości ok. 60 km nowych lub zmodernizowanych odcinków drogi krajowej nr 74. W planach jest też rozbudowa 40-kilometrowego odcinka DK74 od Zamościa do Zosina.
