Drogowcy zaprezentowali wizualizację drogi ekspresowej S74 między węzłami Kielce Zachód i Bocianek.
Została ona opracowana na bazie projektu budowlanego i zawiera korekty rozwiązań projektowych wprowadzone do dokumentacji w odpowiedzi na wnioski mieszkańców i władz Kielc oraz miejskich instytucji. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zastrzega, że wizualizacja to materiał poglądowy do czasu wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), która ostatecznie zatwierdzi projekt.
– Wizualizacje pokazują nowoczesne rozwiązania komunikacyjne, które przełożą się na płynność ruchu przyczyniając się do uwolnienia tej części Kielc od korków. Prezentują także, w jaki sposób zapewnione zostaną mieszkańcom ochrona akustyczna i lepsze połączenia lokalne – mówi Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik kieleckiego oddziału GDDKiA.
S74 przez Kielce w kilka minut
GDDKiA informuje, że po wybudowaniu trasy S74 między węzłami Kielce Zachód i Kielce Bocianek, przejazd 5-kilometrową drogą ekspresową zajmie kilka minut. – Dziś, m.in. ze względu na duże korki na miejskim odcinku drogi krajowej nr 74, trwa to nawet pół godziny. Wizualizacja pokazuje, dlaczego możliwe będzie nawet dziesięciokrotne skrócenie czasu przejazdu – dodaje Małgorzata Pawelec-Buras.
– Obecnie przejazd z Targów Kielce do Galerii Echo w godzinach szczytu potrafi zająć pół godziny. Ekspresowa trasa S74 przez Kielce skróci ten czas do zaledwie kilku minut. Będą utworzone bariery akustyczne, które sprawią że hałas będzie znacznie mniejszy niż obecnie – powiedział w rozmowie z Radiem Kielce wicewojewoda świętokrzyski Michał Skotnicki.
Niezbędne pozwolenie na budowę
Jak informowaliśmy, w czwartek (23 października), rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie budowy kieleckiego odcinka drogi ekspresowej S74. Potrwają do 22 listopada br. Po tym czasie wszystkie uwagi zostaną przekazane do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach, która oceni zastrzeżenia, a następnie wyda postanowienie w sprawie oddziaływania inwestycji na środowisko. Wicewojewoda świętokrzyski Michał Skotnicki spodziewa się tego dokumentu jeszcze w tym roku, co umożliwi z kolei uruchomienie procedury związaniem z wydaniem ZRID-u, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Realnym terminem rozpoczęcia budowy kieleckiego odcinka trasy S74 jest marzec 2026 roku.
S74 połączy istniejące węzły
Nowy odcinek trasy S74 połączy wybudowane już węzły Kielce Zachód (połączenie z drogą ekspresową S7 – obwodnicą Kielc) oraz Kielce Bocianek (istniejący fragment S74 Kielce – Cedzyna). Trasa ma ułatwić nie tylko wjazd do Kielc z łączącej Warszawę i Kraków drogi ekspresowej S7, ale także połączyć dwa odcinki S74: budowany obecnie Mniów – Kielce Zachód z już funkcjonującym od Kielc do Cedzyny. Docelowo trasa S74 ułatwi natomiast dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi (A1 i A2) oraz przejść granicznych z Ukrainą w województwie podkarpackim.
– Z kolei mieszkańcom regionu świętokrzyskiego i podkieleckich gmin zapewni komfortowy wjazd do stolicy województwa świętokrzyskiego. W Kielcach będą nowe, bezpieczne chodniki i ścieżki rowerowe, również na odcinkach, na których do tej pory brakowało takich rozwiązań. Dla pieszych i rowerzystów zaprojektowano bezpieczne drogi wzdłuż całej inwestycji – informuje GDDKiA.
Ekspresówką lub miejską ulicą

Z ekspresowej trasy S74 skorzystają zarówno kielczanie, jak i mieszkańcy podkieleckich miejscowości pracujący i uczący się w stolicy regionu. Ruch lokalny będą zapewniać nowe ulice po obu stronach drogi ekspresowej.
– Włączymy się z nich w obecne ulice miejskie, w miejscach dotychczasowych skrzyżowań. Nowa droga nie naruszy istniejącej tkanki miejskiej. Powstaje w zarezerwowanym dla niej korytarzu, w śladzie istniejącej DK74, na przeważającej długości sąsiadującym z terenami bez zabudowy typowo osiedlowej. Tam, gdzie zaczynają się budynki mieszkalne, ekspresowa trasa wprowadzona zostanie w tunel, a zajętość terenu pod inwestycję na tym odcinku będzie zminimalizowana – dodaje Małgorzata Pawelec-Buras.
GDDKiA przekonuje, że likwidując „wąskie gardło”, jakim obecnie jest przejazd przez Kielce, a jednocześnie oddzielając ruch tranzytowy od lokalnego, inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa oraz komfortu wszystkich użytkowników trasy S74. W szczególności pieszych, rowerzystów, pasażerów komunikacji miejskiej i osób z niepełnosprawnościami.
Tranzyt w tunelach
W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe (Kielce Herby i Kielce Skrzetle) oraz dwa tunele. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową i Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców Kielc.
Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, ronda nad krótszym tunelem pod ulicą Olszewskiego, a także wiaduktu w ciągu DK73 dla upłynnienia ruchu w obrębie węzła Kielce Bocianek. Wzdłuż nowego odcinka S74 wybudowane zostaną ciągi rowerowe o łącznej długości ok. 10 km i chodniki o długości ok. 13 km, także na odcinkach aktualnie pozbawionych chodników i ścieżek rowerowych. Zyskać mają też pasażerowie komunikacji miejskiej, bo przy nowych ulicach wzdłuż drogi ekspresowej będą zatoki autobusowe.