Nowy przedmiot w szkole ma pomóc w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego. W Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim w Kielcach zorganizowano spotkanie dla nauczycieli i uczniów, by zainspirowało ich do działania w ramach nowych szkolnych zajęć.
„Edukacja obywatelska w praktyce” – pod takim hasłem w urzędzie zorganizowano konferencję, podczas której przedstawiono dobre praktyki związane z edukacją obywatelską. Zorganizowano warsztaty dla nauczycieli i uczniów umożliwiające poznanie skutecznych sposobów nauczania oraz wdrażania projektów obywatelskich. Grażyna Dekiel, świętokrzyski wicekurator oświaty mówi, że nauka rozumienia zjawisk politycznych i społecznych jest ważna w kształtowaniu młodych ludzi.
– To właśnie ci młodzi ludzie przejmą pałeczkę po nas. Dzisiaj podczas konferencji chcielibyśmy, aby wyszli z wypracowanymi tematami do zajęć we własnych szkołach w ramach zajęć edukacji obywatelskiej. Chcielibyśmy także zainspirować ich do działania w swoich lokalnych społecznościach – mówi.

Michał Skotnicki, wicewojewoda świętokrzyski przypomina, że od 1 września tego roku w szkołach ponadpodstawowych wprowadzono nowy obowiązkowy przedmiot, czyli edukację obywatelską.
– Dużo dzieje się w samorządach, w polskim rządzie. Chcielibyśmy, aby młodzi ludzie rozumieli mechanizmy ich funkcjonowania, ale też aktywnie włączali się do kreowania polityki, w tym podpowiadali jak ich zdaniem różne instytucje powinny funkcjonować – zaznacza.
Poseł Lucjan Pietrzczyk, członek sejmowej komisji edukacji i nauki, a także od lat działacz harcerski mówi, że to właśnie harcerstwo jest jedną z form, która uczy młodych ludzi odpowiedzialności i pomaga budować społeczeństwo obywatelskie.
– Harcerstwo wychowuje państwowców. I to jest dobry przykład, jak nowy przedmiot powinien być realizowany. Moją troską jest to, by nie był on przegadany, lecz skupiony na działaniu. Tak samo właśnie jak w harcerstwie – byli harcerze nie pamiętają stopni harcerskich, dokładnego instruktażu musztry, ale pamiętają, że to ich ukształtowało. Emocje oparte na działaniach zostawiły trwały ślad – podkreśla.
Edukacja obywatelska zastępuje przedmiot historia i teraźniejszość.


















