Projekt rozporządzenia rozszerzającego od 1 grudnia br. sieć dróg objętych elektronicznym poborem opłat o ok. 645 km został wpisany we wtorek (28 października) do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Tydzień temu informację o takich planach rządu podał resort finansów.
Zmiana ma służyć pozyskaniu dodatkowych funduszy na rozwój infrastruktury, ograniczaniu zanieczyszczeń oraz dostosowaniu kosztów tranzytu do stawek w UE.
Dodano, że projektowane regulacje mają też wspierać przesunięcie części przewozów z transportu drogowego na kolej i żeglugę śródlądową.
Przed tygodniem resort finansów informował, że rozszerzenie elektronicznego systemu poboru opłat o kolejne odcinki dąży do ujednolicania sieci dróg płatnych oraz zachowania szczelności wybranych ciągów komunikacyjnych.
„Szacunkowy skutek działania w 2026 r. wyniesie 2 mld 771 mln zł. Prognozowane dochody przedstawiają wzrost wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego po rozszerzeniu sieci dróg płatnych i zmianie wysokości stawek opłat. (…) Planowane wpływy w 2026 r. zostały oparte o dane i wyliczenia z Planu KFD na 2026 r. z uwzględnieniem podwyższenia stawki opłaty elektronicznej o ok. 42 proc.” – informował wtedy resort.
W planie KFD, z sierpnia tego roku, na przyszły rok zapisano planowane wpływy z poboru opłat za przejazd w wysokości 6,6 mld zł.
Ostatnio sieć dróg płatnych została rozszerzona w listopadzie ubiegłego roku o ok. 1600 km.
W Polsce pobór opłat realizowany jest przez e-TOLL i odbywa się za pomocą systemu satelitarnego. Oznacza to, że nie ma konieczności montowania urządzeń do tego służących na drogach.













