Założenia tak zwanego „Nowego Miasta” połączone z przebudową terenu wokół dworca kolejowego przedstawiła na antenie Radia Kielce prezydent Kielc, Agata Wojda. Podkreśliła, że są to ważne inwestycje, które wymagają zintegrowanych działań.
– Porozumienie podpisane ze spółkami kolejowymi dotyczy gruntownej przebudowy stacji Kielce Główne, natomiast o „Nowym Mieście” mówimy już od lat. Teren dworca PKP jest niefunkcjonalny, nieestetyczny, upośledzony pod kątem architektonicznym i urbanistycznym. Widzimy dzisiaj, jak to funkcjonuje w tkance miejskiej. W ścisłym centrum mamy koniec deptaka, a tory dzielą nam miasto na pół. Wyzwaniem jest połączenie tych dwóch części miasta – mówi.
Agata Wojda dodaje, że interwencji wymaga też Plac Niepodległości.
– Dworzec jest w pewnym sensie pierwszym punktem styku dla tych, którzy przyjeżdżają do Kielc. I dzisiaj Plac Niepodległości, który powinien być reprezentatywny dla miasta, jest przestrzenią, która naprawdę wymaga pilnej interwencji. Ale tutaj kluczem są te połączenia komunikacyjne. Bo przedostanie się z jednej strony torów na drugą stronę ulicą Mielczarskiego ślimakami jest czymś, co dla kierowców i dla wszystkich użytkowników ruchu jest sporym wyzwaniem. W momencie kiedy kolej przystępuje do modernizacji linii kolejowej nr 8, mamy okazję, żeby mówić, jakie priorytety ma miasto w zakresie wykorzystania tej inwestycji dla zapewnienia nam kluczowych elementów – wyjaśnia.
Prezydent Kielc odniosła się też podczas rozmowy do rozwiązań komunikacyjnych, jakie mogą zostać wykorzystane przy połączeniu oby części miast.
– Mówimy w tym projekcie o dwóch rodzajach połączeń – o tunelu komunikacyjnym i o kładce pieszo-rowerowej, która będzie jakąś alternatywą komunikacyjną. Ale wyzwań mamy tam znacznie więcej, bo mówimy o możliwości wyjazdu z ulicy Mielczarskiego na północ i na południe. Wiemy, że ten wyjazd dzisiaj jest trochę dysfunkcyjny, więc to nie przy okazji tych inwestycji, ale jednak musimy kompleksowo o tej szeroko miejskiej urbanistyce myśleć – wyjaśnia.
Prawdopodobnie tunel pod dworcem będzie przeznaczony wstępnie tylko dla komunikacji publicznej, bo tylko na ten środek transportu miasto będzie mogło na razie pozyskać dofinansowanie.
Agata Wojda na antenie Radia Kielce powiedziała też, że na ulicy Mielczarskiego zostaną uwolnione nowe tereny, a z ulicy Młodej 4 zniknie niechlubny wieżowiec.
– Przy modernizacji linii kolejowej numer osiem, kolejarze mówią wprost, że ten pakiet towarowej obsługi mogą przenieść na inną stację w Kielcach. Dzięki temu odzyskujemy sporą przestrzeń na możliwość wykorzystania jej na funkcje usługowo-biurowe. I to będą nieruchomości, które możemy pozyskać w ramach użytkowania wieczystego, w ramach szerokiego porozumienia ze spółkami kolejowymi, na co też jest bardzo duża otwartość. Na pewno zniknie wieżowiec Młoda 4, który przejdzie już do niechlubnej historii miasta. – mówi.
Przy ulicy Młodej 4 ma powstać wielobudynkowa zabudowa mieszkaniowa, z funkcją usługową, która w tym rejonie miasta jest bardzo potrzebna. Ma to być tez przestrzeń przeznaczona pod budownictwo komunalne, które będzie mogło być wykorzystane na najem społeczny, dedykowany studentom.
Przebudowa stacji Kielce Główne ma się rozpocząć w latach 2029-2030, wtedy też mają się rozpocząć prace związane w powstaniem „Nowego Miasta”. W przypadku zagospodarowania terenu wokół dworca PKP mają zostać przeprowadzone konsultacje społeczne. Mieszkańcy Kielc będą mogli się w nich wypowiedzieć w kwestii dojazdu do dworca, miejsc parkingowych i rewitalizacji Placu Niepodległości.













