Nabierają tempa prace remontowe związane z odtworzeniem szlaku kolejki wąskotorowej „Ciuchcia Ponidzie” z Pińczowa do Umianowic. Odcinek ten ma służyć turystom w 2027, a docelowo stanie się częścią dłuższej malowniczej trasy od Pińczowa do Jędrzejowa.
– Wykonawca, a więc firma kolejowa ma czas do późnej wiosny na skończenie odcinka – informuje Tomasz Hałatkiewicz, dyrektor Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych. Dodaje, że obecnie trwa generalny remont 10-kilometrowego torowiska, gdzie wymieniane jest całe podtorze, przywracane odwodnienie, montowane są nowe drewniane podkłady. Stare z kolei pozostają zabytkowe szyny – niektóre mają nawet 100 lat.
Torowisko ma być gotowe w przyszłym roku, ale potrzeba jeszcze czasu na uzyskanie odpowiednich certyfikatów bezpieczeństwa dopuszczających ruch kolejowy. Trasa, która planowo zostanie udostępniona dla turystów w 2027 roku ma być wyjątkowym doświadczeniem przyrodniczym. Tomasz Hałatkiewicz mówi, że podróż zaczyna się w malowniczym terenie – wzdłuż Garbu Pińczowskiego.
– Później skręcamy przez Skowronno do Umianowic. Trasa wiedzie przez rozlewiska, w bezpośrednim sąsiedztwie śródlądowej delty rzeki Nidy, gdzie w ostatnich latach prowadziliśmy intensywne prace nad przywróceniem jej naturalnych właściwości – zaznacza.
Będzie to drugi odcinek Ciuchci Ponidzie dostępnej dla turystów. Docelowo jednak powstaną nie dwie osobne trasy, lecz jedna ok. 30-kilometrowa od Jędrzejowa do Pińczowa. Do tego potrzebna jest jeszcze modernizacja 600-metrowych drewnianych estakad i stalowego mostu na Nidzie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – całą trasą będzie można przejechać za ok. 3-4 lat.

Jednocześnie z remontem torów trwają prace nad taborem kolejowym, który będzie potrzebny do uruchomienia drugiego odcinka kolejki. Tomasz Hałatkiewicz mówi, że wyremontowana jest już druga lokomotywa, tzw. rumuńska, a obecnie modernizowane są dwa wagony tzw. letniaki.
– Powstają one ze starych wagonów towarowych. Będą komfortowe ze stylizowanymi na starodawne siedziskami. Wagony przystosujemy także do przewozu wózków oraz osób z niepełnosprawnościami – zapewnia.
To nie wszystko. W Jędrzejowie trwa z kolei remont hali napraw – największej tego typu w Polsce służącej do modernizacji kolejek wąskotorowych. Będzie ona w pełni dostosowana do prowadzenia napraw bieżących. Niewykluczone, że także komercyjnie, bo jak mówi dyrektor Tomasz Hałatkiewicz, kolejki wąskotorowe w Polsce odradzają się – w tej chwili jest ich już ponad 20. Ponadto remontowana jest zabytkowa hala – ta ma docelowo służyć jako industrialne zaplecze do organizacji różnego rodzaju wydarzeń i imprez kulturalnych.
 
 






















 
 
