Obawę o manipulowanie przez sklepy cenami w Black Friday i Cyber Monday wyraziło 45 proc. badanych konsumentów – wynika z raportu Santander Consumer Banku. Zamiar skorzystania z okazji zakupowej w czasie listopadowych promocji zadeklarowało 26 proc. respondentów.
Autorzy raportu zwrócili uwagę, że choć Black Friday i Cyber Monday coraz większej grupie klientów kojarzą się z atrakcyjnymi obniżkami, nadal wielu konsumentów podchodzi do nich rezerwą i nieufnością. Blisko połowa ankietowanych – 45 proc. unika zakupów w tym czasie z obawy o manipulowanie przez handlowców cenami. Ponad jedna trzecia (35 proc.) stwierdziła, że zrezygnowała kiedyś z planowanej transakcji, bo podejrzewała, że zniżki są pozorne. W rzetelność promocji wierzy natomiast 43 proc, a 29 proc. nigdy nie zrezygnowało z zakupu ze względu wątpliwości, czy przeceny są realne.
Co czwarty badany – 26 proc. zadeklarował, że odkłada swoje plany zakupowe, aby zrealizować je w Black Friday lub Cyber Monday. Ponad jedna trzecia badanych stwierdziła z kolei, że wykorzystuje specjalne oferty na zakup artykułów świątecznych i prezentów. 28 proc. badanych wskazało, że kupuje w tym czasie produkty, na które zwykle ich nie stać. Specjalne kody rabatowe zachęcają do zrobienia zakupów 39 proc. klientów. 68 proc. zadeklarowało, że nie zwleka z zakupami w oczekiwaniu na przeceny.
„Nasz raport wskazuje, że z listopadowych wyprzedaży najchętniej korzystają trzydziestolatkowie. To właśnie oni najczęściej przesuwają swoje plany zakupowe na Black Friday – deklaruje tak 37 proc. respondentów w wieku 30-39 lat. Grupa ta najchętniej ze wszystkich wykorzystuje ten czas na zakup artykułów świątecznych, w tym prezentów – 51 proc. wskazań, a także produktów, na które na co dzień nie mogłaby sobie pozwolić – 39 proc. Najskuteczniej przyciągają ich również specjalne kody rabatowe – połowa z nich wskazała tę odpowiedź. Po produkty, które w regularnych cenach są zbytnim obciążeniem dla budżetu, częściej sięgają kobiety – 31 proc. niż mężczyźni – 24 proc.” – wskazał Patryk Perliński z Santander Consumer Banku.
Black Friday przypada w ostatni piątek listopada i jest dniem, w którym sklepy zwyczajowo organizują promocje. Cyber Monday to z kolei dzień akcji rabatowych w sprzedaży internetowej i przypada w następujący po Black Friday poniedziałek.
W raporcie przedstawiono wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Santander Consumer Banku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) 27 września – 6 października 2025 r. na reprezentatywnej grupie 1005 dorosłych Polaków robiących zakupy online.













