Czy media tradycyjne przetrwają w dobie social mediów i sztucznej inteligencji? W czwartek (4 grudnia) naukowcy dyskutowali na UJK w Kielcach o polskim systemie medialnym.
Dyrektor Instytutu Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UJK dr hab. Olga Dąbrowska-Cendrowska zwraca uwagę na coraz większy problem fake newsów, które pojawiają się w przestrzeni internetowej.
– W social mediach spotykamy się ze zjawiskiem tzw. farm trolli i botów generujących treści, których celem jest manipulacja opinią publiczną. Jest to bardzo niebezpieczny problemem, w którym ważną, przeciwdziałającą rolę odgrywają tradycyjne media – mówi.
Olga Dąbrowska-Cendrowska dodaje, że dynamiczny rozwój portali społecznościowych stawia nowe wyzwania przed mediami konwencjonalnymi.
– Współczesne media tradycyjne pozostają jednym z najbardziej wiarygodnych źródeł informacji, ponieważ opierają się na jasno określonych procedurach zarządzania treścią. Aby jednak utrzymać swoją pozycję i skutecznie docierać do nowych grup odbiorców, muszą adaptować się do zmieniających warunków. Obecność w internecie jest dziś kluczowa dla ich dalszego rozwoju i oddziaływania społecznego – zaznacza.

Olga Dąbrowska-Cendrowska przekonuje, że sztuczna inteligencja niesie ze sobą wiele potencjalnych korzyści, ale konieczne jest podnoszenie kompetencji społecznych w dotyczących rozumienia mechanizmów jej działania.
– Tylko świadome i krytyczne podejście do technologii pozwoli uczynić z AI narzędzie służące człowiekowi, a nie odwrotnie. Dzięki odpowiedniej edukacji i refleksji nad sposobem funkcjonowania algorytmów możemy zapewnić, że rozwój sztucznej inteligencji będzie wspierał nasze potrzeby, zamiast je determinować – podkreśla.
Przy Radiu Kielce funkcjonuje Centrum Edukacji Medialnej, które wspiera odbiorców w rozwijaniu umiejętności świadomego i krytycznego korzystania z mediów. Termin zwiedzania można ustalić na stronie www.cempolska.pl
Autor: Aleksandra Słowak





















