To nie był trudny arkusz, ale kilka zadań zaskakiwało – mówili tuż po dzisiejszej próbnej maturze uczniowie IV Liceum Ogólnokształcącego w Kielcach.
Drugiego dnia próbnych egzaminów dojrzałości, abiturienci mierzyli się z matematyką.
– Zrobiłam wszystkie zadania, ale w kilku przypadkach strzelałam. W sumie jestem zadowolona ze swojej wiedzy – mówiła jedna z maturzystek. Abiturienci pytani o najtrudniejsze zadanie wymieniali zwykle ostatnie, gdzie musieli między innymi znaleźć punkt leżący na prostej biegnącej przez trójkąt równoramienny.
Pytania na dzisiejszy egzamin przygotował Piotr Leszczyński, nauczyciel oraz doradca w Samorządowym Ośrodku Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach. Arkusz był wzorowany na tym, który obowiązywał na ubiegłorocznej maturze. Piotr Leszczyński przyznaje, że najtrudniejsze było ostatnie zadanie, ale również kilka innych wymagało dużej wiedzy matematycznej.
– Na przykład zadanie dotyczące ciągu arytmetycznego. Za jeden punkt co prawda, ale trzeba było troszkę pomyśleć, trochę modelowania matematycznego włożyć. Również zadanie 21, gdzie trzeba było podać miarę kąta wpisanego mogło sprawić kłopot, bo nie było oczywiste – wymienia Piotr Leszczyński.
Matematyk podkreśla, że próbna matura ma pokazać młodym ludziom zaległości, które muszą poprawić przed egzaminem dojrzałości w maju.
– Sposób na to jest jeden. Ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć – mówi Piotr Leszczyński.