Na budowanej obwodnicy Morawicy wprowadzono nową organizację ruchu. Dla poprawy bezpieczeństwa kierowców podróżujących tranzytem drogą krajową nr 73 i mieszkańców gminy udostępniona została druga jezdnia obwodnicy w kierunku Kielc.
Techniczne przełożenie ruchu umożliwiło włączenie sygnalizacji świetlnych na czterech skrzyżowaniach z drogami lokalnymi. Jak informowaliśmy, zgodnie z umową inwestycja powinna zakończyć się w kwietniu.
Koszt budowy pierwszego etapu obwodnicy Morawicy to prawie 80 mln zł. Jednocześnie analizowane są oferty przetargowe na drugi etap prac, czyli trasę omijającą Morawicę, która zostanie wybudowana po całkowicie nowym śladzie. Zgłosiło się siedem firm. Wykonawcę poznamy prawdopodobnie w lutym.
OBWODNICA MORAWICY I WOLI MORAWICKIEJ
Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km.
Odcinek I. Obwodnica o długości 4,2 km budowana jest w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 73. Od granicy miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica będzie miała dwie jezdnie i status drogi GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Nowa jezdnia powstała po wschodniej stronie tej istniejącej, a prawa jezdnia jest przebudowywana. W ramach zadania zaprojektowane zostały 4 skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa z drogami powiatowymi, dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Zgodnie z umową inwestycja ma się zakończyć wiosną 2022 roku.
Odcinek II. W drugim etapie inwestycji wybudowany zostanie odcinek biegnący po nowym śladzie omijający Morawicę i Wolę Morawicką po wschodniej stronie w stosunku do istniejącej drogi nr 73. W ramach II etapu inwestycji przewidziano budowę drogi GP głównej o ruchu przyspieszonym, rozbudowę i budowę skrzyżowań, budowę estakad nad rzekami Morawka i Czarna Nida oraz innych obiektów inżynierskich. Budowa ma się rozpocząć w 2022 roku, a zakończyć w 2025 roku.