Od dziś (czwartek, 27 stycznia) kierowcy będą mogli korzystać z obydwu pasów pierwszego fragmentu obwodnicy Morawicy.
Chodzi o czterokilometrowy fragment drogi krajowej nr 73 od Dymin do Piasecznej Górki. Uruchomione zostaną również sygnalizacje świetlne na czterech skrzyżowaniach.
źródło: Google Maps
– W odpowiedzi na sygnały kierowców postanowiliśmy uruchomić dwa pasy jezdni wraz z sygnalizacją świetlną. To nie oznacza, że wykonawca nie wróci na plac budowy. Wiosną wykona docelowe oznakowanie poziome. W tej chwili jest ono tymczasowe. Ponadto został zobowiązany do wymiany nawierzchni na odcinku o długości ok. 600 m. Badanie laboratoryjne wykazały, że na tym fragmencie nie spełnia ona kryteriów trwałości, choć aktualnie spełnia wymogi bezpieczeństwa. Roboty poprawkowe związane będą z ponownymi zmianami organizacji ruchu. Kontrakt ma się zakończyć 26 kwietnia i nic nie wskazuje na to, aby termin nie został dotrzymany – poinformowała Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Koszt budowy pierwszego etapu obwodnicy Morawicy to prawie 80 mln zł. Jednocześnie analizowane są oferty przetargowe na drugi etap prac, czyli trasę omijającą Morawicę, która zostanie wybudowana po całkowicie nowym śladzie. Zgłosiło się siedem firm. Wykonawcę poznamy prawdopodobnie w lutym.
OBWODNICA MORAWICY I WOLI MORAWICKIEJ
Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km.
Odcinek I. Obwodnica o długości 4,2 km budowana jest w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 73. Od granicy miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica będzie miała dwie jezdnie i status drogi GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Nowa jezdnia powstała po wschodniej stronie tej istniejącej, a prawa jezdnia jest przebudowywana. W ramach zadania zaprojektowane zostały 4 skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa z drogami powiatowymi, dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Zgodnie z umową inwestycja ma się zakończyć wiosną 2022 roku.
Odcinek II. W drugim etapie inwestycji wybudowany zostanie odcinek biegnący po nowym śladzie omijający Morawicę i Wolę Morawicką po wschodniej stronie w stosunku do istniejącej drogi nr 73. W ramach II etapu inwestycji przewidziano budowę drogi GP głównej o ruchu przyspieszonym, rozbudowę i budowę skrzyżowań, budowę estakad nad rzekami Morawka i Czarna Nida oraz innych obiektów inżynierskich. Budowa ma się rozpocząć w 2022 roku, a zakończyć w 2025 roku.