Budowa przekopu jest zaawanasowana prawie w 90 procentach. Ma otworzyć port w Elblągu na morze.
Wybudowane są już mosty i kończona jest właśnie śluza – mówi Magdalena Kierzkowska z Urzędu Morskiego w Gdyni.
– Gotowy jest kapitanat portu Nowy Świat, z którego będzie odbywało się sterowanie i zarządzanie całą przeprawą przez Mierzeję Wiślaną. Mamy wybudowane dwa mosty obrotowe, zbudowana już prawie całości w jest śluza. Inwestycja nabiera kształtu – dodaje Kierzkowska.
– Przy budowie portu osłonowego, który znajduje się od bałtyckiej strony Mierzei Wiślanej po raz pierwszy do wzmocnienia falochronu użyto tzw. X bloków – tłumaczy Bartosz Zabłocki, kierownik robót hydrotechnicznych.
– Każdy X blok ma swoją współrzędną XYZ. Układany jest koparkami z systemem dwuantenowym GPS, także dodatkowo ma swój numer. W przyszłości każdy X blok będziemy mogli zidentyfikować. Będziemy wiedzieli, kiedy został wyprodukowany, jak długo dojrzewał beton, kiedy został wybudowany i w którym miejscu – mówi Zabłocki.
Kolejnym etapem budowy będzie pogłębienie toru wodnego do Elbląga. Otwarcie przekopu jest planowane na lato.