Informacje dotyczące opłacalności, koniecznych inwestycji i szacowanych kosztów utrzymania przedstawiła w środę firma, która na zlecenie miasta przygotowała studium wykonalności takiego środka transportu w Krakowie.
Z analiz przedstawionych przez wykonawcę studium wynika, że opcja premetra w formie szybkiego tramwaju na trasie wschód – zachód wartego około 6 miliardów złotych, jest jedyną opcją. Miasto jest w stanie udźwignąć finansowo.
Ta opcja zakłada budowę około 22 kilometrów trasy, na której znajdą się 32 przystanki. Plan zakłada między innymi budowę dwóch tuneli, estakady i nowej zajezdni w rejonie ulicy Jasnogórskiej. Najdłuższy, około 6-kilometrowy tunel miałby powstać w centrum miasta. Z kolei estakada miałaby przebiegać na odcinku między ulicami Jasnogórską a Dobrego Pasterza.
Podczas dyskusji radni klubu Prawa i Sprawiedliwości stwierdzili, że biorąc pod uwagę budowę premetra w formie szybkiego tramwaju, miasto próbuje wycofać się z kosztownego zamierzenia, realizując prowizoryczne rozwiązanie.
Z kolei Koalicja Obywatelska zwróciła uwagę, że taki środek transportu może i będzie najbardziej opłacalnym wariantem dla miasta, ale nie usprawni znacząco przemieszczania się po mieście, na co najbardziej liczą mieszkańcy.