Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała stan prac związany z budową 100 obwodnic. Trasy mają powstać do 2030 roku. Na budowę, rząd przeznaczy 28 mld zł. 13 obwodnic w tym obwodnica Wąchocka na trasie krajowej nr 42 jest w trakcie realizacji.
W województwie świętokrzyskim, w ramach rządowego programu, zrealizowane zostaną cztery inwestycje. Najbardziej zaawansowane są prace nad obwodnicą Wąchocka, która realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Od 2020 r. trwają prace przygotowawcze dla obwodnic Chmielnika i Osieka, a od tego roku dla obwodnicy Starachowic. Dzięki tym inwestycjom z czterech świętokrzyskich miast wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy.
Obwodnica Wąchocka
Docelowo droga o długości ok. 11,7 km biec będzie nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej. Rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych planowane jest w przyszłym roku.
Dzięki inwestycji, ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum Wąchocka, przez co poprawi się bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców miasta.
W ramach inwestycji planowane jest wybudowanie dwujezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), czterech skrzyżowań i 11 obiektów inżynierskich. Powstaną też drogi dojazdowe, urządzenia ochrony środowiska (w tym ekrany akustyczne), infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz systemy oświetlenia i odwodnienia.
Obwodnica Chmielnika
Obwodnica Chmielnika jest planowana jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), o długości ok. 6 km, omijająca miasto po zachodniej stronie. Podstawowym celem budowy obwodnicy Chmielnika jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu dróg krajowych 73 i 78.
Droga krajowa nr 78 to ważne połączenie województwa świętokrzyskiego z aglomeracją śląską, natomiast droga krajowa nr 73 jest kluczową trasą łączącą Kielce z autostradą A4 i woj. podkarpackim.
Obwodnica Osieka
We wrześniu br. proponowane przez wykonawcę trzy warianty przebiegu obwodnicy zostały przedstawione mieszkańcom Osieka na spotkaniu informacyjnym. Ostatecznie wariant przebiegu drogi zostanie wskazany w decyzji środowiskowych uwarunkowaniach.
Obwodnica Osieka planowana jest po południowej stronie miasta jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), o długości ok. 3 km. Osiek przez lata stanowił tzw. wąskie gardło na tej trasie – ostre zakręty uniemożliwiały sprawny i bezpieczny ruch drogowy. Nowa inwestycja ułatwi podróże pomiędzy Sandomierzem a Krakowem, poprawi też komfort życia mieszkańców Osieka.
Obwodnica Starachowic
Planowana obwodnica Starachowic będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), o długości ok. 14 km. Ułatwi podróże pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim i będzie stanowiła nowy spójny ciąg DK42 wraz z planowaną obwodnicą Wąchocka.
Powstaną skrzyżowania umożliwiające powiązanie nowej trasy z istniejącymi drogami, w tym z dojazdem do Specjalnej Strefy Ekonomicznej.