Dworzec kolejowy w Skarżysku-Kamiennej został oddany do użytku po gruntownej modernizacji. Przebudowa obiektów rozpoczęła się w 2019 roku. Dzięki niej, pochodzący z 1885 roku obiekt odzyskał walory estetyczne i architektoniczne, spełnia również współczesne standardy obsługi podróżnych. Modernizacja kosztowała prawie 30 mln zł.
Jak stwierdził podczas oficjalnego otwarcia wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, dworzec kolejowy w Skarżysku-Kamiennej po remoncie stanowi połączenie tradycji z nowoczesnością.
– To bardzo ważna chwila dla Skarżyska, miasta które słynie z tradycji kolejarskiej. Węzeł kolejowy oraz infrastruktura kolejowa była ważnym impulsem dla miasta, mam nadzieję, że podobnym impulsem będzie wyremontowany dworzec, a także jego otoczenie, które diametralnie ulega zmianie i oferuje wiele usprawnień dla pasażerów – wyjaśnia.
Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej podkreśla, że dworzec w Skarżysku jest ważną częścią przebudowy linii kolejowej nr 25.
– Ten dworzec jest jednym z elementów tego dużego przedsięwzięcia, współfinansowanego z budżetu europejskiego i budżetu państwa. Modernizacja linii nr 25 pochłonie ponad 570 mln zł, przy czym koszt remontu dworca, to ponad 20 mln zł ze środków krajowych oraz 12 mln zł funduszy unijnych – wyjaśnia.
Szczegóły inwestycji przedstawił Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA, który podkreślił, że bez wsparcia rządu Prawa i Sprawiedliwości, realizacja największego w historii programu inwestycji dworcowych o wartości około 2 mld zł nie byłaby możliwa.
Remont zabytkowego dworca w Skarżysku kosztował 29,8 mln zł. XIX-wieczny budynek łączy zabytkowy charakter z nowoczesną architekturą. Jest wyposażony w multimedialny system informacji dla podróżnych i monitoring. Wewnątrz dworca, oprócz poczekalni, kas biletowych i biur znajdują się także punkty handlowe, usługowe i gastronomiczne. Na parkingu przed dworcem wyznaczono miejsca postojowe dla 120 pojazdów, znajduje się też stacja ładowania pojazdów elektrycznych.
Remont dworca to nie jedyna inwestycja kolejowa w Skarżysku. Trwa bowiem demontaż łączącej perony kładki nad torami oraz kompleksowa przebudowa peronu znajdującego się bezpośrednio przy budynku dworca. Kładkę zastąpi podziemny tunel poprowadzony pod 14 torami. Będzie miał ponad 120 metrów długości. Znajdą się w nim windy i podjazdy oraz system informacji dla osób niedowidzących.