– Budowa ekspresowej drogi S74 znalazła się w rządowym programie budowy dróg krajowych – informuje wojewoda świętokrzyski Zbigniew Koniusz. Trasa ma być gotowa do 2030 roku. Poszczególne odcinki są w trakcie przygotowania, na różnych etapach uzgodnień.
– Teraz trzeba to wszystko spiąć. Ta inwestycja mieści się w deklaracjach premiera Mateusza Morawieckiego, którzy przedstawił program budowy dróg krajowych przeznaczonych do realizacji do 2030 roku. Ekspresowa „siódemka” to drogowy szkielet dla regionu, a trasa nr 74 jest drogą życia prowadzącą ze wschodu na zachód. Jestem pełen optymizmu, choć wyzwań jest bardzo dużo – mówił wojewoda.
Zbigniew Koniusz przypomniał, że wkrótce rozpocznie się budowa obwodnicy Opatowa. Niemal gotowe są już dokumenty do części trasy przebiegającej przez Kielce.
– Wstępne wizualizacje wyglądają bardzo atrakcyjnie. Droga usprawni życie mieszkańcom, ale także kierowcom – mówił Zbigniew Koniusz.
Wojewoda uważa, że wystąpienie premiera napawa optymizmem, tym bardziej, że wszystko co do tej pory zadeklarował zostało zrealizowane.
Szef rządu zapowiedział, że do 2030 roku, na budowę dróg krajowych zostanie wydane 290 mld zł.
Wojewoda pytany, czy przeznaczenie tak dużych pieniędzy na krajowe inwestycje oznacza mniej funduszy na budowę i modernizację dróg lokalnych, stwierdził, że program „Polski Ład” kładzie ogromny nacisk na budowę dróg. Jedynym hamulcem mogą być samorządy. To one muszą podjąć inicjatywy i je zgłosić.
Jak dodaje wojewoda, wygrają ci, którzy zgłoszą wnioski o dofinansowanie. Nabory są już prowadzone.
Należy podkreślić, że to rząd poza deklaracjami przekazuje na ten cel realne pieniądze i to powinno być dla samorządów gwarancją i impulsem do aktywności.
S74 W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM
S74 GRANICA WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO I ŚWIĘTOKRZYSKIEGO – PRZEŁOM/MNIÓW. Długość ok. 27,5 km; decyzja środowiskowa wydana w 2015 roku, ostateczna w 2017 roku; opracowano dokumentację dokumentacji w stadium Koncepcji Programowej.
S74 PRZEŁOM/ MNIÓW – WĘZEŁ KIELCE ZACHÓD. Długość ok. 16,4 km; decyzja środowiskowa wydana w 2018 roku; 2 września 2021 r. zaplanowano otwarcie ofert w przetargu na zaprojektowanie i budowę.
S74 TZW. PRZEJŚCIE PRZEZ KIELCE. Długość ok. 4,9 km; ogłoszenie przetargu na realizację w trybie projektuj i buduj planowane do końca 2021 roku. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zaakceptowała jeden z trzech zaproponowanych przez GDDKiA wariantów tzw. przejścia „ekspresówki” przez stolicę województwa świętokrzyskiego.
S74 KIELCE – CEDZYNA. Długość ok. 6,8 km odcinek zrealizowany w 2011 roku.
S74 CEDZYNA – ŁAGÓW. Długość ok. 30 km; decyzja środowiskowa wydania w 2017 roku; opracowano dokumentację w stadium Koncepcji Programowej.
S74 ŁAGÓW – JAŁOWĘSY. Długość ok. 14,5 km; decyzja środowiskowa wydana w 2017 roku; trwa opracowanie dokumentacji w stadium Koncepcji Programowej
S74 OPATÓW – NISKO. Długość 71 km; prace przygotowawcze (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, warianty przebiegu, materiały do wniosku o decyzję środowiskową) prowadzi rzeszowski oddział GDDKiA. W 2020 roku odbyły się konsultacje społeczne. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej ma zostać złożony w 2022 roku. Długość świętokrzyskiego fragmentu w zależności od wariantu – ok. 30 km. Dla odcinka S74 na terenie województwa łódzkiego decyzja środowiskowa została wydana w 2019 roku.