Regionalny oddział Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, wraz z Komendą Wojewódzką Policji w Kielcach zainicjował akcję, zwracającą uwagę na bezpieczny sposób poruszania się maszynami rolnymi po drogach.
Tadeusz Jakubowski, dyrektor oddziału KRUS wyjaśnia, że kampania ma uświadomić, że ważne jest nie tylko bezpieczeństwo w polu czy gospodarstwie.
– Pomimo poprawy warunków pracy na roli oraz większego niż kiedyś wykorzystania nowoczesnych maszyn rolnych w codziennej pracy, wypadki wciąż mają miejsce. Rolnicy są takimi samymi użytkownikami dróg publicznych jak inni kierowcy – dodaje.
Dyrektor KRUS dodał, że popularną, a niebezpieczną praktyką jest przewożenie pasażerów w przyczepach. W trakcie transportu mają miejsce sytuacje, gdy przyczepa może przechylić się do tego stopnia, że znajdująca się w niej osoba może wypaść.
Kom. Artur Putowski, zastępca naczelnika ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej w Kielcach, wskazał, że w czasie żniw na drogach pojawi się większa liczba maszyn rolniczych. A należy pamiętać, że kierujący maszynami rolniczymi są takimi samymi użytkownikami drogi jak osoby poruszające się samochodami.
– Apelujemy do rolników kierujących ciągnikami, kombajnami zbożowymi czy innymi maszynami o to, by być rozważnym i rozsądnym kierowcą. Zwracamy się także z prośbą do innych użytkowników dróg, aby wykazali się wyrozumiałością. Najczęściej do wypadków drogowych dochodzi wtedy, gdy rolnik wykonuje manewr skrętu w lewo w sposób nieprawidłowy. Warunki na drodze mogą być różne. Dlatego najlepiej, by ktoś pomógł osobie kierującej maszyną wykonać bezpieczny manewr na drodze publicznej – podkreśla.
Według statystyk, skala wypadków z udziałem maszyn rolniczych nie jest wielka, jednak problem jest nadal widoczny. W 2020 r. w regionie odnotowano 62 kolizje oraz siedem wypadków drogowych, w których udział brały maszyny rolne. Jedna osoba zginęła, a sześć odniosło rany. Do lipca tego roku miało miejsce 40 kolizji i dwa wypadki. W zdarzeniach drogowych rany odniosły dwie osoby.
Jak podkreśla policja, pojazdy rolnicze mogą poruszać po drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Maszyny powinny być sprawne i przygotowane do poruszania się po drodze publicznej.