Klasyczne konstrukcje, unikatowe modele i najnowsze egzemplarze prosto z salonów. W Regionalnym Centrum Naukowo-Technologicznym w Podzamczu odbywa się dwudniowy Ogólnopolski Zlot Klubu Miłośników Mercedesów.
Jacek Klesyk, współorganizator imprezy, podkreśla, że zlot jest wyrazem kultu jakim miłośnicy tej marki darzą jej samochody. Jak dodaje, zwiedzający będą mogli z bliska obejrzeć pełen przekrój myśli technicznej Mercedesa z ostatnich kilkudziesięciu lat. Są tu zarówno zabytkowe samochody, jak i najnowsze maszyny prosto z salonów.
– Prawie wszystkie kultowe modele ze wszystkich okresów, które zostały zaprojektowane i wyprodukowane przez Mercedesa zostaną zaprezentowane na naszej wystawie. W Podzamczu można było w sobotę zobaczyć ponad 60 aut z całej Polski. W niedzielę będzie dwa razy tyle – zaznacza.
Leszek Ficenes, członek-założyciel Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska, właściciel jedynego na świecie sprawnego Mercedesa 200 Sport Roadster, z 1936 r., z serii jedynie 111 egzemplarzy, powiedział, że przywrócenie takiego samochodu do stanu pozwalającego na użytkowanie potrafi zabrać sporo czasu i pieniędzy. Ważne, by remont wykonać raz i porządnie u zaufanego mechanika.
– Kupiłem go gdy miałem 17 lat, w 1977 r. Samochód był remontowany przez kolejne 23 lata. Pierwszy raz przejechałem się nim w 2000 r. Jednak radość z możliwości posiadania takiego pojazdu i przywrócenia go do stanu używalności jest niemożliwa do porównania z czymkolwiek innym – powiedział.
Jak wyjaśnił – zakup tego modelu nie był planowany. Został on przypadkowo znaleziony w Polsce. Pojazd w momencie kupna był w bardzo złym stanie. Stąd gruntowny remont z zachowaniem szczegółów zaczerpniętych z planów zdobytych od producenta.
Podobnie wypowiada się inny posiadacz klasycznego Mercedesa w105/219 z 1958 r. Ludwik Dyszy, z klubu Mercedes Team Południe, zaznaczył, że maszyna została sprowadzona ze Stanów, z Kalifornii. Jednak zanim samochód mógł znów jeździć wymagał kompleksowej naprawy. Dzięki czemu dzisiaj jest w pełni sprawny tak jak dawnej.
– Samochód tego typu wymaga od kierowcy większej uwagi. Komfort jazdy jest podobny jak we współczesnych pojazdach, jednak należy uważać przy hamowaniu oraz wchodzeniu w zakręty. Różnicą jest także i to, że lewarek zmiany biegów jest przy kierownicy. Przyzwyczajenia wymaga także zmiana kierunkowskazów oraz włączanie świateł – wymienia.
Zwiedzający oprócz klasyków mogą także obejrzeć nowoczesne modele.
W niedzielę impreza będzie odbywać się w godzinach od 11.00 do 19.00.