Rozpoczęły się prace związane z opracowaniem dokumentacji projektowej wiaty kolejowej w Pińczowie. Projekt ten jest realizowany w ramach budżetu obywatelskiego gminy.
Stylizowana na XIX wiek wiata ma stanąć na terenie stacji kolejki wąskotorowej w miejscu obecnych garaży. Obiekt ten ma pomieścić lokomotywę.
Teren ten wizytował m.in. Andrzej Kuszak, prezes Fundacji „Zwrotnica”, wnioskodawca projektu. Jak poinformował, wiata miała około 13 metrów długości i 5 metrów szerokości. W ramach projektu zostanie dobudowane około 30 metrów toru wraz z rozjazdem.
– Sama wiata umożliwi podziwianie taboru i uchroni lokomotywę przed warunkami atmosferycznymi. Turyści przybywający do Pińczowa, ale i mieszkańcy będą mogli oglądać ten zabytek techniki w postaci czynnej lokomotywy – dodaje.
Rafał Wiśniewski, kierownik sekcji ds. Świętokrzyskiej Kolejki Wąskotorowej przypomina, że już wkrótce pociągi mają kursować na dwóch trasach: Pińczów – Umianowice i Wygoda – Jędrzejów. Wiata uchroni lokomotywę przed warunkami atmosferycznymi. Pozwoli na bieżącą konserwację. Pod wiatą wykonany zostanie też ok. pięciometrowy kanał rewizyjny. – Kanał i wiata są konieczne, jeśli chodzi o wykonanie bieżących przeglądów – dodaje.
Wykonawcą projektu jest Tomasz Królikowski, wiceprezes z Wielobranżowej Pracowni Projektów Kolejowych z Gliwic. Podkreślił, że wstępnie został już omówiony zakres przewidzianych robót w dokumentacji. Dodał, że istniejące torowisko jest w stanie wskazującym na potrzebę przebudowy i modernizacji.
– Pierwszy etap prac to dobudowa toru żeberkowego, na którym będzie się znajdował kanał rewizyjny. Wiata będzie uzbrojona we wszystkie elementy zapewniające dostawę prądu, w tym oświetlenie. Konieczna będzie również zabudowa rozjazdu, który będzie wyprowadzał na ten tor żeberkowy wraz z odwodnieniem i innymi elementami. Kolejnym etapem będzie modernizacja układu stacyjnego na stacji Pińczów – wymienia.
Dokumentacja oraz pozwolenie na budowę mają być gotowe pod koniec roku. Następnie zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę robót.
Kolejka dysponuje trzema dużymi lokomotywami spalinowymi produkcji rumuńskiej, z lat 1966-1980 oraz małą lokomotywą, tzw. Lidką, wyprodukowaną w 1966 roku w zakładach Fablok w Chrzanowie.