Dziś kolejny krok w kierunku budowy obwodnicy Opatowa. Dowiemy się jakie oferty wpłynęły w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie oczekiwanej przez mieszkańców i kierowców trasy, ile ofert wpłynęło i jakie ceny zaproponowali potencjalni wykonawcy.
O obwodnicy Opatowa mówi się już od kilkunastu lat. W 2013 roku politycy Platformy Obywatelskiej obiecywali, że pieniądze na inwestycję się znajdą, ale na tym się skończyło. Dopiero w 2017 po znowelizowaniu przez rząd Prawa i Sprawiedliwości rządowego programu budowy dróg krajowych na lata na 2014-2023 roku zaczęły się konkretne działania.
Obwodnica, o długości ok. 15 km, uwolni miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin, poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo. Znacznie skróci czas podróżowania przebiegającymi tamtędy drogami krajowymi. Będzie stanowiła ważny odcinek planowanej trasy ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Ominie Opatów od południowo-zachodniej strony, a jej uzupełnieniem będzie projektowany odrębnie trzykilometrowy łącznik w ciągu drogi krajowej 74 poprowadzony na północ od miasta.
OBWODNICA OPATOWA
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu: droga krajowa nr 74 Sulejów – Kielce – Kraśnik oraz droga krajowa nr 9 Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Rzeszów. Na odcinku w centrum miasta drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową, co sprawia, że w godzinach szczytu Opatów jest zakorkowany. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, w jednej trzeciej ciężkich.
Obwodnica Opatowa uwolni miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin, poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci czas podróżowania drogami nr 9 i 74. Będzie stanowiła ważny odcinek planowanej drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Inwestycja polegać będzie na budowie w przeważającej części po nowym śladzie odcinka dwujezdniowej drogi krajowej nr 9 klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa, a jej uzupełnieniem będzie w przyszłości projektowany odrębnie 3-kilometrowy łącznik w ciągu drogi krajowej nr 74 poprowadzony na północ od miasta.
W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe:
– węzeł Opatów na skrzyżowaniu istniejącej drogi nr 9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do drogi krajowej nr 74
– węzeł Marcinkowice na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną drogą krajową nr 9 zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa
Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej drogi krajowej nr 74 z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie (estakady, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt i przepusty). Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia i odwodnienia, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Przewidziano obiekty inżynierskie (estakady, mosty, wiadukty) i węzły:
– S74 Węzeł Marcinkowice (Opatów I) – na skrzyżowaniu z projektowaną DK9
– DK9 Węzeł Opatów – na skrzyżowaniu z istniejącą DK9 i projektowanym łącznikiem do DK74
S74 W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM
S74 GRANICA WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO I ŚWIĘTOKRZYSKIEGO – PRZEŁOM/MNIÓW. Długość ok. 27,5 km; decyzja środowiskowa wydana w 2015 roku, ostateczna w 2017 roku; aktualny etap – dobiega końca opracowanie dokumentacji w stadium Koncepcji Programowej
S74 PRZEŁOM/ MNIÓW – WĘZEŁ KIELCE ZACHÓD. Długość ok. 16,4 km; decyzja środowiskowa wydana w 2018 roku; aktualny etap – dobiega końca opracowanie dokumentacji w stadium Koncepcji Programowej, ogłoszenie przetargu na realizację w trybie projektuj i buduj planowane w 2021 roku
S74 TZW. PRZEJŚCIE PRZEZ KIELCE. Długość ok. 4,9 km; wniosek o decyzję środowiskową złożony w sierpniu 2020; na etapie opracowania materiałów do wniosku o Decyzję o Środowiskowych Uwarunkowaniach opracowano także elementy Koncepcji Programowej; ogłoszenie przetargu na realizację w trybie projektuj i buduj planowane w 2021 roku
S74 KIELCE – CEDZYNA. Długość ok. 6,8 km odcinek zrealizowany w 2011 roku
S74 CEDZYNA – ŁAGÓW. Długość ok. 31,5 km; decyzja środowiskowa wydania w 2017 roku; aktualny etap – trwa opracowanie dokumentacji w stadium Koncepcji Programowej
S74 ŁAGÓW – JAŁOWĘSY. Długość ok. 14,5 km; decyzja środowiskowa wydana w 2017 roku; aktualny etap – trwa opracowanie dokumentacji w stadium Koncepcji Programowej
S74 OPATÓW – NISKO. Długość 71 km; na tym etapie prace przygotowawcze (Studium Techniczno-Ekonomiczno- Środowiskowe, warianty przebiegu, materiały do wniosku o decyzję środowiskową) prowadzi Oddział GDDKiA Rzeszów. W 2020 roku odbyły się konsultacje społeczne. Złożenie wniosku o DoŚU planowane w 2021 roku. Długość świętokrzyskiego fragmentu w zależności od wariantu – ok. 30 km. Dla odcinka S74 na terenie województwa łódzkiego DoŚU wydana w 2019 roku