Ponad 78,2 km dróg ekspresowych jest obecnie w trakcie realizacji na terenie województwa małopolskiego. Większość z nich połączy nasz region z Krakowem.
Wartość podpisanych umów z wykonawcami to 6,233 mld zł. Najważniejsze budowane trasy to droga ekspresowa S7 oraz Północna Obwodnica Krakowa.
Jak poinformowała w czwartek rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut, na realizowane obecnie trasy szybkiego ruchu składają się 66,2 km ekspresowej S7 oraz ponad 12 km Północnej Obwodnicy Krakowa.
Budowa drogi ekspresowej S7 trwa na dwóch odcinkach górskich, tzw. nowej Zakopianki oraz na trzech odcinkach na północ od Krakowa, do granicy z województwem świętokrzyskim.
Budowa S7 na północ od Krakowa do granicy z woj. świętokrzyskim została podzielona na cztery odcinki realizacyjne: Moczydło – Miechów o długości 18,7 km, Miechów – Szczepanowice o długości 5,3 km, Szczepanowice – Widoma o długości 13,1 km oraz Widoma – Kraków o długości 18,3 km.
Najbardziej zaawansowany jest odcinek od węzła Szczepanowice do węzła Widoma, którego budowa rozpoczęła się jesienią zeszłego roku i – dzięki sprzyjającej aurze – trwała także bez większych przerw w okresie zimowym. Aktualnie prace mostowe są wykonane w 73 proc. a drogowe w 66 proc. Termin zakończenia inwestycji, zapisany w umowie, to pierwszy kwartał 2021 roku.
Umowa na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Moczydło – węzeł Miechów (z węzłem) została podpisana w kwietniu, a budowa rozpoczęła się w lipcu. Trwają wyburzenia budynków kolidujących z inwestycją, badania archeologiczne, wycinka drzew i zdejmowanie humusu. Inwestycja potrwa do 2023 r.
W lipcu wojewoda małopolski przekazał GDDKiA zezwolenie na realizację odcinka Widoma – Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta). Aktualnie trwają badania archeologiczne, wycinka drzew i wyburzenia budynków kolidujących z inwestycją. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 rok.
Trwa też przetarg na projekt i budowę odcinka S7 węzeł Miechów (bez węzła) – węzeł Szczepanowice (bez węzła). To ostatni odcinek S7 na terenie Małopolski, który jest jeszcze na etapie przetargu. Opóźnienie wynika z protestów mieszkańców wsi Poradów w powiecie miechowskim, które doprowadziły do uchylenia decyzji środowiskowej dla fragmentu trasy projektowanego w rejonie ich miejscowości.
Budowana droga ekspresowa S7 poprzez węzeł Mistrzejowice w Krakowie połączy się z Północną Obwodnicą Krakowa powstającą w ciągu drogi ekspresowej S52. Dzięki tej części obwodnicy domknięty zostanie tzw. ring wokół miasta.
Umowa z wykonawcą ponad 12-km północnej obwodnicy miasta została podpisana w listopadzie 2018 roku. Po etapie projektowania przystąpił on w lipcu tego roku do pierwszych prac budowlanych – prowadzone są badania archeologiczne, prace ziemne, powstają drogi technologiczne. Trwają także prace przy budowie tunelu w Batowicach – wykopy i ściany szczelinowe. Zgodnie z planami kierowcy będą mogli skorzystać z całej nowej trasy w 2023 roku.