– Osoba pobierająca opłaty za postój na parkingu przy ulicy Wesołej 51 w Kielcach nie posiada terminalu płatniczego, więc płatność przyjmuje tylko w gotówce – zwraca uwagę słuchacz, który zadzwonił na telefon interwencyjny Radia Kielce. Sęk w tym, że zatrzymują się tam osoby zgłaszające się do punktu wykonującego testy na koronawirusa. – Wymiana gotówki bardzo zwiększa ryzyko transmisji SARS-CoV-2 – dodaje słuchacz.
Rejonowe Przedsiębiorstwo Zieleni i Usług Komunalnych w Kielcach, które zarządza parkingiem, bagatelizuje problem. W mailu przysłanym do redakcji Radia Kielce Zdzisław Łysak, kierownik Zakładu Obsługi Parkingów i Targowisk Miejskich, pisze:
„Wszyscy inkasenci pracujący na naszych parkingach zostali wyposażeni w maseczki, przyłbice, rękawiczki i płyny odkażające. Zwracamy dużą uwagę, by w stosunku do klientów zachowywali reżim sanitarny. W tym momencie szybkie wyposażenie inkasentów w terminalne płatnicze nie jest proste”.
Tymczasem na stronie internetowej programu Polska Bezgotówkowa wystarczy zgłosić zapotrzebowanie na terminal. Urządzenie jest dostarczane bezpłatnie i co najmniej przez rok nie ponosi się kosztów jego utrzymania. Ma to zachęcić do korzystania z bezgotówkowych form płatności, które minimalizują przenoszenie koronawirusa. Szacuje się, że w Polsce jest już około miliona terminali, a w związku z tym, kartą, telefonem lub zegarkiem można zapłacić w niemal każdym punkcie usługowym i sklepie.