Czy strefa płatnego parkowania w Kielcach będzie powiększona? Nad takim rozwiązaniem zastanawiają się miejscy urzędnicy. Profesor Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej stwierdził, że główną bolączką Kielc jest mała rotacja aut w strefie płatnego parkowania.
– Średni czas postoju wynosi około 2 godzin. Natomiast w obszarach okalających strefę m.in. w okolicach urzędu wojewódzkiego czy marszałkowskiego, wynosi około 5 godzin. Oznacza, to że mieszkańcy zostawiając tam samochód na dłużej blokują innych, utrudniając tym samym dostęp do urzędów – dodaje.
Zdaniem profesora rozszerzenie strefy płatnego parkowania wyeliminowałoby problem parkowania długoterminowego. Koncepcja przygotowana przez ekspertów z Politechniki Krakowskiej zakłada utworzenie dwóch „stref”, w których opłata za godzinę postoju byłaby zróżnicowana.
Z badań wynika, że mieszkańcy za godzinę w centrum są w stanie maksymalnie zapłacić 4 złote, a w drugiej strefie 3 złote. Opinie radnych w sprawie ewentualnego poszerzenia strefy płatnego parkowania nie są jednoznaczne. Zdaniem Kamila Suchańskiego, przewodniczącego rady miasta, w okresie pandemii jakiekolwiek zmiany w tym zakresie nie są wskazane.
– Obecna sytuacja parkingowa nie jest może szczytem naszych marzeń i możliwości, ale na tle tego jak wyglądało to przed pandemią jest zdecydowanie lepiej – dodaje.
Koronawirus powoduje zmiany w sposobie przemieszczania się ludzi, dlatego moim zdaniem podejmowanie teraz takich kroków jak powiększenie strefy czy zmiany opłat jest niewłaściwe.
Z kolei Agata Wojda przewodnicząca klubu radnych Koalicji Obywatelskiej podkreśla, że analiza przedstawiona przez ekspertów, potwierdza konieczność korekty strefy płatnego parkowania w najbliższej przyszłości.
– Prędzej czy później będziemy musieli zwiększyć opłaty w strefie parkowania, aby zwiększyć rotacje samochodów. Także poszerzenie strefy płatnego parkowania jest koniecznie, aby uwolnić z ulic dużą liczbę samochodów, a zmotoryzowanych korzystających z parkingów obciążyć niewielką opłatą – dodaje.
Zdaniem Jarosława Karysia przewodniczącego klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości, ewentualne powiększenie strefy płatnego parkowania, będzie wymagało zastosowania kompleksowych rozwiązań komunikacyjnych w centrum.
– Powiększenie strefy płatnego parkowania można rozważyć tylko wtedy kiedy przebudujemy siatkę komunikacji miejskiej tak, aby więcej linii mogło obsługiwać centrum miasta. Moim zdaniem na dzisiaj mówienie tylko o zwiększeniu opłat za postój w centrum jest nierozsądne – dodaje.
Ewentualne poszerzenie strefy płatnego parkowania może objąć tereny od ulicy Jesionowej z jednej strony i Szczecińskiej z drugiej.
Obecnie za godzinę postoju w strefie płatnego parkowania w centrum Kielc musimy zapłacić 2 złote, przy czym pierwsze 45 minut jest darmowe.