Świętokrzyski oddział Narodowego Funduszu Zdrowia prowadzi kontrolę w przychodniach medycznych podstawowej opieki zdrowotnej. To działania, które mają sprawdzić jak w dobie koronawirusa funkcjonują poradnie.
Pracownicy funduszu sprawdzają czy pacjenci mogą się dodzwonić do przychodni i czy mają zapewniony dogodny dostęp do teleporady, informuje Beata Szczepanek, rzecznik świętokrzyskiego funduszu.
– Niestety wpływają do nas skargi, że jest z tym problem. Zdarzają się też sytuacje, że gdy nawet pacjent dodzwoni się do poradni, ma problem z uzyskaniem e-recepty. Wystawienie takiego dokumentu jest naprawdę proste, dlatego że przychodnie informatycznie są do tego przygotowane. Na informatyzację poradnie otrzymały 1,8 mln zł – mówi Beata Szczepanek.
Jak dodaje, pracownicy funduszu sprawdzają także czy pacjenci mogą dostać się bezpośrednio do lekarza.
– Nie każde schorzenie można wyleczyć przez telefon. Dlatego istotne jest dla nas sprawdzenie, czy pacjent ma zagwarantowaną wizytę osobistą. Teleporada nie jest jedyną formą udzielania pomocy pacjentowi i przychodnie mają obowiązek zapewnić również wizytę osobistą. O tym mówi rozporządzenie Ministra Zdrowia i takie też są wytyczne konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny rodzinnej – dodała Beata Szczepanek.
Obecnie świętokrzyski NFZ prowadzi kontrolę w kilkunastu placówkach, na które najczęściej skarżyli się pacjenci.