Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych przejmie zarządzanie Ciuchcią Express Ponidzie. To m.in. szansa na zdobycie pieniędzy na rewitalizację kolejki.
Być może uda się również uruchomić zabytkowy parowóz Px-48, który mógłby być dodatkową atrakcją turystyczną- zwraca uwagę Andrzej Kuszak, prezes Fundacji „Zwrotnica”.
Px-48 to polski parowóz wąskotorowy produkowany po II wojnie światowej w zakładach Fablok. Na co dzień stacjonuje w Jędrzejowie. Jeszcze do niedawna dość regularnie kursował do Pińczowa.
Andrzej Kuszak informuje, że konstrukcja parowozu jest oparta na projekcie przedwojennej lokomotywy z 1929 roku produkowanego w Warszawskiej Spółce Akcyjnej Budowy Parowozów – WSABP.
– W sumie wyprodukowano prawie 200 egzemplarzy. Do dziś zachowało się około 40 sztuk. Lokomotywy te eksportowano m.in. do Rumunii, czy do Chin. Czekamy na remont parowozu. W skali kraju byłby to najstarszy, czynny parowóz tej serii - zaznacza.
Koszt renowacji maszyny to około 500 tys. złotych.
Prezes fundacji dodaje, że dodatkową atrakcją byłoby wykonanie modelu parowozu serii „Pińczów” w skali 1 do 1, który mógłby stanąć koło dworca w Pińczowie. Byłoby to nawiązanie do historii kolei wąskotorowej w tym mieście. Można byłoby wejść do wnętrza i sprawdzić jak funkcjonowały poszczególne jego elementy. Byłby to pierwszy interaktywny pomnik lokomotywy w Polsce.