W okolicach Chmielnika i Osieka wybudowane zostaną obwodnice. Pozwolą na odciążenie miast z ruchu tranzytowego i skrócenie czasu przejazdu.
Oba odcinki poprowadzone zostaną nowym śladem. Jak na razie nieznany jest szczegółowy przebieg tras, proponowane jest jednak, aby mierząca prawie 6 kilometrów obwodnica Chmielnika rozpoczynała się na trasie 73 przy nowym rondzie na północ od Chmielnika, dalej miałaby przecinać drogę krajową 78 i ponownie łączyć się z krajową 73-ką.
Z kolei 3-kilometrowa obwodnica Osieka miałaby omijać miasto od południowej strony i biec wzdłuż Wisły, tworząc dodatkową nitkę drogi krajowej 79.
Jak mówi rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Szymon Piechowiak, takie rozwiązanie nie tylko pozwoli na szybszy przejazd np. pomiędzy Krakowem i Sandomierzem, czy w przypadku obwodnicy Chmielnika pomiędzy Kielcami a Tarnowem, ale też wyprowadzi poza miasta ruch tranzytowy.
Ogłoszenie przetargów na wybór wykonawców obu obwodnic planowane jest na koniec 2023 r.
Wstępne plany realizacji obu inwestycji to lata 2025 -2027. W planach jest także budowa obwodnicy Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42 i Starachowic wzdłuż krajowej 42-ki.