Od poniedziałku, 4 maja otwarte zostają galerie handlowe, niektóre instytucje kultury i hotele. Znów będzie można korzystać z usług rehabilitacyjnych. Ministerstwo Rozwoju wydało zalecenia, wyjaśniające, jakich reguł bezpieczeństwa wciąż trzeba przestrzegać.
Nowa normalność – wznowienie działalności hoteli i miejsc noclegowych
Od poniedziałku znowu są czynne hotele i obiekty oferujące miejsca noclegowe. Muszą spełniać jednak warunki bezpieczeństwa sanitarnego, dlatego np. goście nie mogą korzystać ze wspólnych sal TV, pokoi zabaw dla dzieci, basenów, saun czy dyskotek.
Zgodnie z zaleceniami, w widocznym miejscu przed wejściem do obiektu oferującego miejsca noclegowe i w jego recepcji powinna być umieszczona informacja o maksymalnej liczbie klientów, którzy mogą jednocześnie przebywać w danej części budynku, liczona jako: liczba pokoi razy dwie osoby.
Przy wejściach, w obszarze recepcji, przy windach, punktach gastronomicznych oraz przy wyjściu z toalet muszą znajdować się dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk dla gości.
Resor zalecił ograniczenie do minimum czasu przebywania gości przy recepcji. Podkreślono bezwzględny zakaz przebywania w hotelu/obiekcie/pensjonacie osób niezakwaterowanych.
Z użytkowania gości wyłączono pomieszczenia, takie jak np. wspólne sale telewizyjne, pokoje zabaw dla dzieci, baseny, sauny czy dyskoteki.
Ze względów bezpieczeństwa nie można spożywać posiłków w częściach restauracyjnych, natomiast mogą być wydawane do pokoi.
MR zaleca właścicielom obiektów, by po każdym kliencie rutynowo sprzątano pokój i dezynfekowano m.in. oparcia krzeseł, piloty i łazienki. Sprzęt hotelowy udostępniany gościom, np. rower, kajak itp., po każdym użyciu też powinny być dezynfekowany.
Personel sprzątający powinien być wyposażony w jednorazowe maseczki, rękawiczki, a w razie potrzeby jednorazowe fartuchy z długim rękawem. Jednocześnie sprzątanie pokoi może się odbywać jedynie na życzenie klienta.
Zalecono systematyczne wietrzenie wszystkich pomieszczeń.
Zgodnie z wytycznymi odległość między pracownikami powinna wynosić minimum 2 m, a do niezbędnego minimum powinny być ograniczone spotkania i narady wewnętrzne.
Szczegółowe informacje są dostępne pod adresem www.gov.pl/web/rozwoj/hotele-i-inne-miejsca-noclegowe
Nowa normalność – bezpieczne korzystanie z bibliotek
W bibliotekach należy ograniczyć dostęp czytelników do zbiorów. Trzeba też rozdzielić książki zwracane od tych, które są przeznaczone do wypożyczenia. Pracownicy muszą być oddzieleni od przychodzących przesłoną ochronną.
Nowa normalność – bezpieczne zakupy w centrach handlowych
Zgodnie z wytycznymi, na terenie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych działalność gospodarczą mogą prowadzić wszystkie sklepy z wyłączeniem: stref aktywności fizycznej (siłownie, sale i place zabaw, parki trampolin), stref gier, kin oraz wysp handlowych. Nie wolno również korzystać z szatni, przechowalni ubrań i przedmiotów. Z codziennego użytku pozostają wyłączone też wszelkiego rodzaju fontanny.
Na terenie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych muszą być wydzielone strefy gastronomiczne z widoczną, barierą oddzielającą. – W każdej strefie na jedną osobę powinno przypadać min. 15 m kw. Osoby stojące w kolejce powinny stać w 2-metrowych odstępach. W utrzymaniu odpowiedniego dystansu powinny im pomóc umieszczone w widocznych miejscach wskazówki (naklejki na podłodze lub stojące znaki) – uściślono.
W strefie gastronomicznej można kupować żywność wyłącznie na wynos i w ramach dostaw. Dania nie mogą być spożywane na miejscu, czyli na terenie galerii, ani na ulicy.
W sklepach powinien być zachowany dwumetrowy dystans między pracownikami a klientami.
Zgodnie z rekomendacjami, klienci powinni muszą mieć możliwość zakupu maseczek w przynajmniej jednym sklepie znajdującym się na terenie obiektu handlowego lub w punkcie ustanowionym przez zarządcę obiektu, ewentualnie w automacie do zakupu maseczek.
Właściciele sklepów w centrach handlowych są zobligowani do zainstalowania możliwie dużej liczby pojemników z preparatem dezynfekcyjnym przy wszystkich wejściach – również do placówek wewnątrz – a także w toaletach i przy kasach.
– Klienci mają obowiązek noszenia w sklepach rękawiczek jednorazowych lub rękawiczek foliowych zapewnionych przez operatora danego sklepu – dodano.
Wytyczne regulują także zasady parkowania. Zgodnie z nimi klienci są zobligowani do parkowania na co drugim miejscu, a w przypadku braku takiej możliwości, do zachowania dystansu przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdów.
Rekomendowana jest także organizacja pracy pracowników z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego oraz niezbędnej rezerwy kadrowej, na wypadek wzrostu ryzyka epidemicznego.
– Należy ograniczyć do niezbędnego minimum spotkania i narady wewnętrzne. Spotkania powinny być prowadzane przy otwartych oknach, z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości między osobami (minimum 2 m). W miarę możliwości lepiej wybierać kontakt telefoniczny i/lub mailowy – czytamy.
Więcej informacji o wytycznych dla poszczególnych branż można uzyskać pod adresem: https://www.gov.pl/web/rozwoj/wytyczne-dla-branz
Nowa normalność – bezpieczne zakupy w sklepach budowlanych i meblarskich
Otwarte są także sklepy budowlane i meblarskie, ale na jednego klienta musi przypadać co najmniej 15 m kw. powierzchni. Każdy klient musi mieć zasłonięty nos i usta oraz nosić rękawiczki.
Zgodnie z nimi dystans między obsługą a klientami musi wynosić minimum 2 m. Po każdym kliencie ma być zdezynfekowany PIN-pad, a regularnie, kilka razy w ciągu dnia, powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.
– Należy też nadzorować liczbę klientów oraz sprawdzać, czy klient wchodząc do sklepu zdezynfekował ręce oraz czy posiada zakryte usta i nos – czytamy.
Dodano, że na terenie sklepów obowiązuje zakaz spożywania posiłków i produktów; z wyjątkiem przestrzeni socjalnej zarezerwowanej dla pracowników.
Sklepy budowlane i meblarskie muszą zrezygnować z roznoszenia ulotek, wydarzeń promocyjnych i innych akcji, które mogą sprzyjać tworzeniu się skupisk ludzi.
Pracownicy sklepów mają ograniczyć spotkania i narady wewnętrzne, z zachowaniem minimalnej odległości 2 m między osobami.
W wytycznych napisano, że w przypadku stwierdzenia u kogoś wyraźnych oznak zarażenia koronawirusa – jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, taka osoba nie powinna być wpuszczona do sklepu, lecz poinstruowana o jak najszybszym zgłoszeniu się do najbliższego oddziału zakaźnego.
Trzeba też zgłosić taki incydent kierownictwu obiektu, co umożliwi obsłudze ustalenie miejsc, w których poruszała się i przebywała taka osoba, dzięki czemu będzie można przeprowadzić rutynowe sprzątanie, zgodnie z procedurami obiektu oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
Nowa normalność – przywracamy zabiegi rehabilitacyjne
Osoby chore i cierpiące na dolegliwości bólowe będą mogły korzystać z rehabilitacji leczniczej. Zabiegi rehabilitacyjne będą mogły się odbywać przy zachowaniu wszelkich zasad higieny i dystansu między fizjoterapeutą i pacjentem.