Program Kolej Plus ma poprawić jakość regionalnych połączeń kolejowych, a także przywrócić zlikwidowane linie. W województwie świętokrzyskim na finansowanie modernizacji z budżetu państwa mogą liczyć dwie linie kolejowe.
Na początku grudnia 2019 roku Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, a także uchwałę w sprawie ustanowienia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. Zaproponowano rozwiązania wspierające realizację tego programu oraz umożliwiające eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców. 4 marca prezydent podpisał nowelizację ustawy. Dzięki temu samorządy mogą ubiegać się o rządowe dotacje na ten cel. Rząd przeznaczył na program ponad 6,5 mld zł.
Łatwiejszy dostęp do kolei pasażerskiej
Zgodnie z założeniami tereny kolejowe, które obecnie nie są wykorzystywane, zostaną przywrócone do ponownego użytku na cele transportowe. Możliwe będzie przekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania przez samorządy. Ograniczona zostanie likwidacja linii kolejowych. Oczekiwanym efektem będzie przywrócenie do eksploatacji infrastruktury kolejowej na terenach aktualnie nieczynnych lub po zlikwidowanej infrastrukturze kolejowej.
W styczniu posłowie zdecydowali, że dzięki nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym sfinansowana z budżetu państwa ma być modernizacja linii kolejowej nr 25 ze Skarżyska-Kamiennej do Końskich oraz fragment linii nr 73 w Busku-Zdroju. Obie te inwestycje zostały wpisane do rządowego programu Kolej Plus. Linia kolejowa nr 25 ma zostać zmodernizowana i zelektryfikowana na odcinku Końskie – Skarżysko-Kamienna. Linia nr 73 ma natomiast zostać wydłużona w kierunku centrum Buska-Zdroju.
Program Kolej Plus
Program ma przyczynić się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego dzięki możliwości uzupełniania sieci kolejowej o nowe połączenia, które przede wszystkim zapewnią pasażerom dostęp do komunikacji międzywojewódzkiej. Program umożliwi połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej. Realizacja programu oznacza przede wszystkim łatwiejszy dostęp do kolei pasażerskiej, lepsze warunki prowadzenia działalności gospodarczej i bezpieczniejsze podróżowanie po drogach (część przewozów towarowych przejmie transport kolejowy). Kolej jest też jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu, co ma szczególne znaczenie w walce ze zmianami klimatycznymi. Program adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego.
85 proc. ze środków Programu Kolej Plus
Na realizację programu przeznaczonych zostanie ponad 6,5 mld zł w latach 2019-2028. Z tego ok. 5,5 mld zł pochodzić będzie z dokapitalizowania spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, natomiast 1 mld zł ma być wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego, na przykład w formie obligacji czy, kredytów.
Nabór projektów zgłaszanych przez samorządy będzie prowadzić spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Spółka we współpracy z samorządami będzie realizować przedsięwzięcia służące rozwojowi sieci połączeń kolejowych w mniejszych miejscowościach.
Z danych resortu infrastruktury wynika, że w roku 1990 w Polsce było blisko 26 tys. km linii kolejowych, od tego czasu z eksploatacji zniknęło około 7 tys. km linii kolejowych. Spowodowało to, że do około 100 miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców nie można już dojechać koleją.