Minecraft to gra ciesząca się na świecie ogromną popularnością, zwłaszcza wśród dzieci. Szacuje się, że sprzedano jej aż 150 milionów egzemplarzy. W dużym uproszczeniu polega ona na budowaniu różnych, nieraz bardzo skomplikowanych konstrukcji.
Teraz uczniowie świętokrzyskich szkół będą musieli grać w Minecrafta na lekcji. To dlatego, że gra posłuży jako narzędzie do nauki programowania. A jak ją stosować na lekcjach będą uczyli specjaliści ze Świętokrzyskiego Centrum Edukacji w ramach czwartej edycji projektu Świętokrzyska Akademia Młodych Informatyków.
Mariola Kosztołowicz, konsultant z centrum tłumaczy, że biorąc udział w przygotowaniu kolejnej edycji projektu, sięgnęła po popularną grę.
– Zorientowałam się, że wielu uczniów gra w Minecrafta i pomyślałam, że można to zainteresowanie połączyć z nauką programowania. Na bazie gry mogą nauczyć się na przykład zasad tworzenia pętli czy algorytmów takich samych, jakie stosuje się w innych językach programowania – twierdzi Mariola Kosztołowicz.
Anna Trawka, konsultant ze Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli podkreśla, że po grę na lekcjach powinni sięgać również nauczyciele innych przedmiotów.
– Minecraft to nie tylko programowanie. Jest przygotowanych wiele scenariuszy lekcji z różnych przedmiotów, od sztuki do biologii. Idealne byłoby połączenie tych rodzajów edukacji, wtedy będą najlepsze efekty – twierdzi Anna Trawka.
Warunkiem używania edukacyjnej wersji Minecrafta jest posiadanie oprogramowania Microsoft Office 365. Jest ono dla szkół bezpłatne. Bezpłatny w ograniczonym zakresie jest również Minecraft. Darmowa kopia gry pozwala na kilkadziesiąt bezpłatnych uruchomień. W projekcie Świętokrzyska Akademia Młodych Informatyków biorą udział nauczyciele z około 80. szkół.