Wojewoda małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla budowy 14-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 od węzła Widoma do węzła Szczepanowice w województwie małopolskim. Wykonawca może teraz przystąpić do prac budowlanych.
Zgodnie z umową podpisaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w styczniu 2018 roku, odcinek w systemie „zaprojektuj i zbuduj” ma zrealizować portugalska firma Mota-Engil Central Europe. Koszt inwestycji wyniesie ponad 508 mln zł.
– To wydarzenie przełomowe, bo zapaleniem zielnego światła dla budowy drogi S7 w nowym przebiegu jest wydanie ZRID na realizację jej pierwszego odcinka – zaznaczył wojewoda Piotr Ćwik podczas środowego briefingu.
Jak podkreślił, wydana właśnie i przekazana wykonawcy decyzja ma klauzulę natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że firma może wejść na plac i rozpocząć prace budowlane. Termin zakończenia inwestycji, zapisany w umowie, to pierwszy kwartał 2021 roku.
Zakres planowanej inwestycji obejmuje m.in. budowę 14-km odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S7, węzłów drogowych łączących S7 z istniejącym układem komunikacyjnym, niezbędnych obiektów inżynierskich, a także dróg dojazdowych.
Wybrany w przetargu wykonawca chce ponad 508 mln zł za wykonanie zadania i daje na nie gwarancję jakości na 10 lat.
Przyszły prawie 56-km odcinek S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do węzła Igołomska w Krakowie został podzielony na trzy części realizacyjne. Są to: odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Szczepanowice (bez węzła) – długość ok. 23 km, odcinek węzeł Szczepanowice (z węzłem) do węzła Widoma (z węzłem) – długości ok. 14 km oraz odcinek węzeł Widoma (bez węzła) do granic Krakowa (z włączeniem do węzła Igołomska) – długości ok. 18 km.
Największy problem jest z pierwszym odcinkiem od granicy woj. świętokrzyskiego do Szczepanowic (bez węzła Szczepanowice). Protesty mieszkańców wsi Poradów w powiecie miechowskim dotyczące ok. 5-km fragmentu S7 projektowanego w rejonie ich miejscowości doprowadziły do uchylenia przez sąd decyzji środowiskowej. Dlatego w ramach tego odcinka wyodrębniono dwa etapy – ten oprotestowany został wyłączony i będzie musiał uzyskać nową decyzję.
Z kolei 18-kilometrowy etap od granicy woj. świętokrzyskiego do węzła Miechów – według zapowiedzi wojewody – jeszcze we wrześniu może uzyskać decyzję ZRID. Według deklaracji krakowskiego oddziału GDDKiA w najbliższym czasie powinien zostać ogłoszony przetarg na wykonawcę tego zadania.
Odcinek od węzła Widoma do granic Krakowa ma wybranego wykonawcę – we wrześniu zeszłego roku GDDKiA podpisała umowę w tej sprawie z włoską firmą Salini Impregilo. Koszt tej inwestycji przekroczy 1,072 mld zł.
Obecnie w Małopolsce trwa budowa trzech odcinków górskiego fragmentu drogi ekspresowej S7 między Lubniem a Rabką. Na liczącej 16,7 km trasie powstaje najdłuższy w Polsce, ponad 2-km tunel. Inwestycję podzielono na trzy odcinki: Lubień – Naprawa, Naprawa – Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała – Chabówka. Budowa wszystkich odcinków tej trasy powinna się zakończyć do 2021 roku.
Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce przebiegającym od Gdańska do Rabki-Zdroju. Ma ok. 720 km długości. Nową trasę w większości zlokalizowano w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk deklarował w zeszłym roku, że cała droga ekspresowa S7 wiodąca od Trójmiasta, przez Warszawę, Kraków do Rabki, a także dwupasmowy dalszy odcinek do Nowego Targu (DK47) będą gotowe na koniec 2023 roku.