Radio Kielce wspólnie z TVP3 Kielce angażują się w kampanię informacyjną, która ma doprowadzić do zmniejszenia oblężenia szpitalnych oddziałów ratunkowych. Akcję „SOR-y, to tu ratuje się życie” organizuje Wojewódzki Szpital Zespolony w Kielcach.
Pracownicy kieleckiego oddziału TVP wczoraj nagrywali spot na potrzeby kampanii. Jak informuje Bartosz Stemplewski, dyrektor Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach, kampania ma uzmysłowić pacjentom, że nie zawsze muszą zgłaszać się do szpitala i tam szukać pomocy.
– Działają przecież przychodnie, także nocna i świąteczna opieka medyczna. To w tych placówkach można uzyskać pomoc w przypadkach niewymagających pilnej interwencji lekarza, a dzięki temu kolejki na szpitalnym oddziale ratunkowym mogłyby się w znaczący sposób skrócić – podkreśla dyrektor szpitala.
Jak informuje Katarzyna Orłowska, kierownik SOR na Czarnowie, w ciągu doby trafia tam od 150 do 200 osób. Ostatnio, ze względu na wysokie temperatury liczba pacjentów wzrosła do nawet 300 na dobę. Jednocześnie, jak przyznaje dr Katarzyna Orłowska – 80 procent z tych osób nie powinno trafić na szpitalny oddział ratunkowy.
– Najczęściej trafiają do nas osoby cierpiące na choroby przewlekłe i ze złym samopoczuciem. Te osoby nie zachorowały nagle i ich życie nie jest zagrożone. Natomiast zgłaszając się do nas, chcą ominąć wizytę w przychodni, bo myślą, że szybciej uzyskają pomoc lekarza. To nie jest właściwe zachowanie. Pamiętajmy, że szpitalny oddział ratunkowy jest tylko dla osób, które nagle doznały jakiegoś uszczerbku na zdrowiu i wymagają pilnej interwencji lekarza – dodaje dr Katarzyna Orłowska.
Spot pokazywał będzie ofiarę wypadku motocyklowego, która w ciężkim stanie trafia na szpitalny oddział ratunkowy i lekarze walczą o jej życie – zdradza Piotr Łataś z TVP3 Kielce, reżyser clipu.
– Pewne rzeczy ze względu na ich dramaturgię musimy pokazać w sposób symboliczny. Jednak mamy nadzieje, że ten spot uzmysłowi wielu osobom, że szpitalne oddziały ratunkowe są wyłącznie dla osób, których zdrowie i życie jest zagrożone – dodaje Piotr Łataś.
W środę spot na potrzeby kampanii nagrany zostanie także w naszej rozgłośni. Będzie go można usłyszeć od czwartku.