„Aromaterapia – czyste i ekologiczne źródła zdrowia” – to pomysł dwóch uczennic Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Broniewskiego w Ostrowcu Świętokrzyskim, który dał im trzecie miejsce w krajowej Olimpiadzie Innowacji Technicznych i Wynalazczości. Praca zdobyła uznanie w kategorii pomocy dydaktycznych.
Natalia Krupa i Kamila Kurian mówią, że w swoim projekcie pokazały, jakie właściwości mają olejki eteryczne. Napisały pracę i przygotowały prezentację multimedialną oraz pomoce dydaktyczne dla nauczycieli wraz z grą interaktywną. Wcześniej przeprowadziły doświadczenia chemiczne. Natalia mówi, że zawsze lubiła zapach lawendowy, który pomagał jej się uspokoić.
– Interesuję się tym od dawna – mówi uczennica. Jej koleżanka Kamila dołączyła się do projektu i jak przyznaje, sama teraz stosuje aromaterapię na co dzień. Uważa, że praca była przydatna. – W szkołach w innych krajach czy w ośrodkach socjoterapii, aromaterapię już się stosuje, może przyszedł czas na Polskę – mówi Natalia i uważa, że młodzież powinna stosować tego typu sposoby np. podczas nauki.
Barbara Cecot, nauczyciel chemii w liceum im. Broniewskiego oraz opiekun uczennic podkreśla, że projekt ma bardzo ważny wymiar edukacyjny. Opracowanie mogłoby zostać wykorzystywane podczas lekcji, m.in. wychowawczych czy przyrody.
– Chodziło o to, aby zainteresować młodzież ekologią, życiem w zgodzie z naturą. Zamiast wąchać substancje niewiadomego pochodzenia i korzystać z dopalaczy, można wyprodukować np. kadzidełko lub stworzyć aromaty, które wpływają na nastrój, podnoszą pogodę ducha – mówi Barbara Cecot.
Natalia i Kamila dzięki swojemu projektowi uzyskały indeksy na kilka uczelni, w tym na kierunki medyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim i Uniwersytecie Gdańskim, a także na kierunki na różnych politechnikach w kraju.
Robert Warda informuje, że jego szkoła od kilku lat odnosi sukcesy w Olimpiadzie Innowacji Technicznych i Wynalazczości i jest jedyną w Ostrowcu, która z takim zaangażowaniem w niej uczestniczy. Dodaje, że stara się pomysłami uczniów zainteresować szkoły wyższe.