Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk i dyrektor kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Strzelczyk podpisali umowę na wykonanie koncepcji programowej dla odcinka drogi ekspresowej S74 Łagów – Jałowęsy.
Minister Andrzej Adamczyk powiedział, że jest to istotne wydarzenie nie tylko dla województwa świętokrzyskiego. Dodał, że droga będzie motorem dla rozwoju gmin, powiatów i miast, przez które będzie przebiegała.
– Budowa drogi umożliwi komunikację między wschodnimi regionami Polski oraz wschodnich województw z centrum kraju – mówi minister.
Obecna na uroczystości wiceminister sportu Anna Krupka zwróciła uwagę, że budowa drogi będzie korzystna dla mieszkańców i dla lokalnej gospodarki.
– Świętokrzyski odcinek drogi S74 zwiększy dostępność do usług dla wielu firm znajdujących się w regionie. To w znaczący stopniu przyspieszy rozwój gospodarczy województwa świętokrzyskiego – powiedziała wiceminister Anna Krupka.
Minister Adamczyk zapowiedział, że w kolejnych tygodniach będą podpisywane umowy na wykonanie koncepcji programowej dla kolejnych odcinków. Wyraził zadowolenie, że koncepcję programową wykonuje polska firma doświadczona w tego typu przedsięwzięciach.
Wojewoda świętokrzyska Agata Wojtyszek podziękowała za dotrzymywanie przez Ministerstwo Infrastruktury obietnic. Dodała, że na ich realizację czekali i mieszkańcy i przedsiębiorcy.
CHARAKTERYSTYKA ODCINKÓW TRASY S74
S74 ODCINEK ŁAGÓW – JAŁOWĘSY
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 14,5 km, węzeł w Baćkowicach na skrzyżowaniu z drogą powiatową, 15 mostów i wiaduktów, w tym 6 w ciągu drogi ekspresowej S74, miejsce obsługi podróżnych. Wybudowane zostaną przejścia dla zwierząt i urządzenia ochrony środowiska oraz drogi dojazdowe. Odcinek drogi S74 będzie przebiegał na południe od istniejącej drogi nr 74, a w miejscowości Jałowęsy włączy się w planowaną obwodnicę Opatowa.
S74 ODCINEK CEDZYNA – ŁAGÓW
W ramach inwestycji przewidziano budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości około 32 km biegnącej na przeważającym odcinku po północnej stronie istniejącej drogi nr 74, budowę dróg dojazdowych oraz 23 mostów i wiaduktów w tym 13 w ciągu drogi ekspresowej. Na tym odcinku powstaną 4 węzły drogowe w Radlinie na skrzyżowaniu z droga wojewódzką 745, w Woli Jachowej na skrzyżowaniu istniejącej drogi z S74, w Makoszynie na skrzyżowaniu z droga powiatową oraz w Łagowie na skrzyżowaniu z droga wojewódzką 756. W ramach zadania wybudowany zostanie obwód utrzymania drogi w Woli Jachowej, 4 miejsca obsługi podróżnych, urządzenia ochrony środowiska w tym przejścia dla zwierząt.
S74 ODCINEK PRZEŁOM/MNIÓW – WĘZEŁ KIELCE ZACHÓD
W ramach inwestycji powstanie odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości około 16,4 km, biegnący po nowym śladzie na południowy zachód od istniejącej trasy stanowiący obejście miejscowości Mniów, Miedziana Góra. Zadanie obejmuje budowę węzłów drogowych: Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą drogą 74) i Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 748), budowę obiektów inżynierskich, w tym: wiaduktów drogowych (6 w ciągu S74 i 6 nad drogą ekspresową), 2 mostów, 5 przejść dla zwierząt dużych, 28 przejść dla zwierząt małych; budowę urządzeń ochrony środowiska, budowę dróg dojazdowych oraz miejsca obsługi podróżnych w miejscowości Przełom.
S74 ODCINEK GRANICA WOJEWÓDZTWA – PRZEŁOM/MNIÓW
Odcinek drogi ekspresowej od granicy województw do Mniowa o długości około 27,5 km biec będzie w przeważającej części po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 74 z uwzględnieniem korekt niektórych łuków poziomych. Jedynie przed Smykowem nowa droga ekspresowa ma odbić na południowy zachód, aby utworzyć obejście tej miejscowości i wrócić na ślad istniejącej drogi krajowej nr 74 w miejscowości Salata. W ramach inwestycji zaplanowano trzy bezkolizyjne węzły drogowe w Rudzie Malenieckiej (skrzyżowanie z drogą krajową nr 42), Radoszycach (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 728) i Smykowie (skrzyżowanie z drogą powiatową) oraz trzy miejsca obsługi podróżnych w miejscowościach Koliszowy, Jacentów i Lisie Jamy. Zaplanowano budowę około trzydziestu obiektów mostowych, w tym wiaduktów, mostów i przejść dla zwierząt.