Przywrócenie stałego połączenia kolejowego między Kielcami, a Buskiem-Zdrojem staje się coraz bardziej realne. O szansach na regularne kursowanie pociągów poinformował świętokrzyski poseł Porozumienia – Michał Cieślak.
Jak mówi, przywrócenie stałego połączenia jeszcze w tym roku jest bardzo prawdopodobne. Mogą to potwierdzać dokumenty przekazane przez kolejarzy marszałkowi województwa.
– Pod koniec ubiegłego roku, na wniosek, który złożyłem w ministerstwie infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe zwróciły się z prośbą do marszałka o wsparcie finansowe z RPO modernizacji istniejących i budowy nowych przystanków na linii kolejowej pomiędzy Kielcami, a Buskiem – dodaje.
Michał Cieślak zaznacza, że dużym zainteresowaniem pasażerów cieszyło się wakacyjne połączenie do Buska. Od czerwca do września skorzystało z niego ponad 4 700 pasażerów.
– Koncepcja stałego przywrócenia połączenia kolejowego i remontu przystanków pomiędzy Kielcami, a Buskiem, zakłada także przedłużenie linii kolejowej z dworca końcowego w Busku w pobliże centrum miasta. Chodzi o półtora kilometra torów – dodaje.
Wsparcie finansowania tej inwestycji zostało zabezpieczone w programie ministerstwa infrastruktury – Kolej Plus.
Michał Cieślak od kilku lat zabiega o remont i przywrócenie na stałe połączeń kolejowych między Kielcami a popularnym kurortem. Prowadził w tej sprawie wielokrotne rozmowy w resorcie infrastruktury. Jego zdaniem, przywrócenie połączenia jest możliwe jeszcze w czerwcu tego roku. Parlamentarzysta zaznacza, że jednym z efektów jego rozmów z przedstawicielami ministerstwa jest także zabezpieczenie kwoty ponad miliarda 400 milionów złotych z projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, na poprawę połączenia kolejowego województwa świętokrzyskiego z Małopolską.
– Środki na ten cel zostały już zabezpieczone. Uwzględniają one także budowę nowej przeprawy kolejowej przez Wisłę w okolicach Nowego Korczyna. Docelowo ta trasa umożliwiłaby połączenie dalej w kierunku Nowego Sącza, a nawet jako połączenie międzynarodowe z Budapesztem – podkreśla.
Szacunkowy koszt budowy przedłużenia torów z dworca PKP w Busku-Zdroju do centrum miasta wraz z remontem przystanków na linii Kielce – Busko może wynieść około 30 milionów złotych. Stałe połączenie kolejowe pomiędzy Kielcami, a Buskiem zostało zawieszone w 2005 roku.